Bilimsel Araştırma Döngüsü
Bir
araştırmanın tamamlanabilmesi için izlenmesi gerek en sistematik adımlar
vardır. Bir döngüsel süreç olarak tanımlanan bilimsel bilgi elde etme
etkinlikleri Büyüköztürk (2015, s. 2) tarafından Şekil 1’deki gibi ifade
edilmiştir.
Şekil
1. Bilimsel Araştırma Döngüsü 1
Sosyal bilimlerde araştırmanın
başlangıç noktası araştırmacıların sosyal ilişkiler konusunda fikir ortaya
atması ile başlanmaktadır (Büyüköztürk, 2015, s. 2). Araştırmacılar iş
hayatlarından, okudukları makalelerden veya daha önceki çalışmalarından yola
çıkarak olaylar ya da değişkenler arasında ilişkilere dair düşünceler ortaya
koyarlar (Büyüköztürk, 2015, s. 2).
Şekil
2. Bilimsel araştırma süreci (Field (2009, s. 3) kitabından uyarlanmıştır. )
Creswell
(2017, s. 10) ise araştırma sürecini altı adımda incelemiş ve aşağıdaki döngüyü
oluşturmuştur.
Şekil 3. Bilimsel Araştırma Döngüsü (Creswell (2017,
s. 10) kitabından uyarlanmıştır.)
Araştırmanın
ana başlıklarını ortaya koyabilen bir araştırma planı gerekli bilgileri
içermektedir (Özdamar, 2013, s. 8). Aşağıdaki bilgilerin araştırma planında
bulunması araştırma sürecini kolaylaştıracaktır.
o
Araştırma
konusu, amacı veya amaçları, sorunlar veya problemler
o
Araştırmayı
yapma nedenleri, gerekçeleri
o
Araştırmanın
yapılacağı saha, bölge, yer, mekân veya kurum
o
Araştırmanın
yapılacağı tarih veya zaman periyotu
o
Araştırmanın
yapılması planlanan toplum ve seçilen örneklem özellikleri
o
Araştırma
verilerinin toplandığı araçlar, ölçekler, anket
o
Araştırmanın
amacına yönelik araştırma yöntemi
o
Araştırmanın
tipi veya modeli
o
Araştırma
ekibinin özellikleri ve kimler oldukları
o
Araştırmada
kullanılacak olan müdahaleler, girişimler
o Araştırmada
uygulanacak olan girişimlerin değerlerinin toplanma tipi
o
Araştırmadan
elde edilecek olan bilgilerin özellikler ve bu verilere uygun istatistiksel
analiz yöntemi
o
Analiz
sonucunda çıkan bulguların sunulacağı ortam: makale, bildiri, tez vb.
Bir araştırma planı hazırlamak ve planı
uygulamaya koymak için Özdamar’ın (2013) “Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri”
kitabından faydalanabilirsiniz.
Doğal gözlemlerle başlayan bilimsel araştırma süreci
ortak ve temel bir ilkeye varılması ile sonlanır. Araştırma sürecine başlayan
kişi ilk olarak ortadaki sorunu doğru ve detaylıca belirlemelidir. Yapılan
gözlemler ve literatür desteği ile sorun en iyi biçimde ifade edilir. Sonrasında
araştırma amacı kesin ifadelere dökülerek araştırmanın sınırları ortaya
konulur. Ancak bir sorunun araştırmaya dönüştürülebilmesi için gözlemlerle/ölçeklerle
sınanabilir düzeyde olması gerekmektedir (Çömlekçi, 2001, s. 18-19).
Creswell
(2017, s. 98) araştırma probleminin ifadesinin yazılmasının araştırmanın
yönetimi için oldukça önemli olduğunu söylemektedir. Problemin ifadesi
çalışmanın başlangıç kısmında yer almalı ve 5 bölümden oluşmalıdır. Bu bölümler
sırasıyla; konu, araştırma problemi, araştırma probleminin gerekçelendirilmesi,
bulgulardaki eksiklikler ve tartışmayı kitlelerle ilişkilendirilmelidir.
Araştırmacılar aşağıdaki şekilde verilen akışı takip ederek çalışmalarını daha
ayrıntılı ve akıcı hale getirebilirler. 5 ayrı paragraf biçiminde yazılması
önerilen bu bölümde sıkça literatür alıntıları ve istatistiksel bulgulara yer
verilmesi gerekmektedir (Creswell, 2017, s. 99).
Araştırmalarınızda ki problemlerin ifade edilmesi
aşamasında zorluklar yaşıyorsanız Creswell’in 2017 yılında Türkçeye çevrilen Eğitim Araştırmaları kitabının 2.
Bölümünü okumanızı tavsiye ederim. Bu kitaba ulaşmak için buraya tıklayınız.
Araştırmacı
bir bilimsel çalışmaya başlarken hangi yönde gideceğine ve ne yapacağına karar
vermekte sıkıntılar yaşayabilmektedir. Bu esnada kişinin araştırma konusunu
diğer bir ifade ile araştırmasının genel amacını açıklaması yeterli
olmamaktadır. Veri toplama aşamasının sağlıklı yürütülebilmesi için bir önceki
adım olan araştırma amacı, soruları ve hipotezlerinin belirlenmesi önem
kazanmaktadır (Creswell, 2017, s. 149). Örneğin; “Osmangazi üniversitesindeki
öğrencilerin sosyal problemlerini incelemek” ifadesi çok genel olmakla birlikte
neyin nasıl araştırılacağına dair bilgiler içermemektedir. Bu sebepten soyut
düşüncelerin gerekli birer araştırma problemine dönüşebilmesi için araştırma
fikirlerimizin ölçülebilir ve gözlenebilir değişkenlerle ifade edilmesi
gerekmektedir (Büyüköztürk, 2015, s. 2). Örneğin “Osmangazi üniversitesindeki
evli öğrencilerin sosyal-medya bağımlılığına dair problemlerini ortaya koymak”
cümlesi araştırmanın amacına uygun bir biçimde ilerlenmesini sağlamaktadır.
Araştırmalarımız için en temel adımlardan biri olan amaç cümlesinin yazımı zaman zaman zor olabilmektedir. Oluşturduğunuz cümlenin “iyi” kalitede bir amaç cümlesi olup olmadığını aşağıdaki sorulara vereceğiniz cevaplar ile karar verebilirsiniz. Bu sorular Creswell (2003, s. 118) kitabında ayrıntılı bir biçimde yazılmıştır.
ü Amaç cümleniz ayrıntılı olarak belirtilmiş mi?
ü Amaç cümleniz çalışmanın genel amacının iyi bir özeti mi?
ü Amaç cümleniz yapmak istediğiniz araştırma metodunu (nicel, nitel, karma) ve araştırma desenini içeriyor mu?
ü Amaç cümleniz çalışmada kullanılan tüm değişkenleri kapsıyor mu?
ü Amaç cümleniz değişken türlerini (bağımlı, bağımsız vb.) içeriyor mu?
ü Amaç cümleniz araştırma evrenini gösteriyor mu?
ü Amaç cümleniz tanımlanan teorinin nasıl uygulanacağını ve test edileceğine dair kısa bilgiler veriyor mu?
Araştırma amaç ifadesini yazarken Creswell’in (2017, s. 166) aşağıdaki önerilerini göz önünde bulundurabilirsiniz.
v Amaç ifadesini tek bir cümle haline getirin.
v Cümleye “bu araştırmanın amacı …” ifadeleriyle başlayın.
v Araştırmanızın amacına bağlı olarak “ilişkilendirmek”, “tanımlamak” ve “karşılaştırmak” sözcüklerini kullanın.
v Araştırmada değişkenlerin türü önemliyse bu değişken türlerini (bağımlı, bağımsız, kovaryant, ara değişken gibi) belirtin. Bunları belirtirken cümlede bağımsız değişkeni önce bağımlı değişkeni sonra konumlandırmaya dikkat edin.
v Çalışmanın yapılacağı grubu ve mekânı tanımlayın.
Bu çalışmanın amacı, Teknoloji Kabul Modelini Eskişehir’deki (araştırma mekânı) lise öğretmenleri (grup 1) ile ortaokul öğretmenlerinin (grup 2) akıllı tahta kullanım kabullenişleri (bağımlı değişken) açısından test etmektir.
Araştırma sorularını yazmak
o Araştırma mekânında katılımcılar için Grup 1, Grup 2’den A değişkeni açısından nasıl bir farklılık gösterir?
Araştırmalarda amaç cümlesini yazmanın iki temel yöntemi vardır: maddeler halinde yazmak ve problem biçiminde yazmak. Ancak sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde en çok tercih edilen yöntem soru biçiminde ifade edilmesidir (Özdamar, 2013, s. 54). Örneğin deneysel bir çalışmanın amaç cümlesi şu şekilde yazılmış olabilir: X yöntemi Y yöntemine göre daha etkili sonuçlar vermekte midir?. Araştırmanın amaç cümlesini yazdıktan sonra araştırma sorularını da açık ve detaylıca ifade etmek önem taşımaktadır.
Betimsel bilgileri araştırmayı hedefleyen bir çalışma için araştırma soruları:
o Katılımcıların araştırma mekânındaki A ve B değişken değerlerinin betimleyici istatistikleri nelerdir?
o Katılımcıların araştırma mekânındaki A ve B değişkenlerinin düzeyleri nasıldır?
Değişkenler arası ilişkileri araştırmayı amaçlayan bir çalışma için araştırma soruları:
o A değişkeni ile B değişkeni arasında araştırma mekânında katılımcılar için doğrusal bir ilişki var mıdır?
o A değişkeni ile B değişkeni arasındaki doğrusal ilişkinin büyüklüğü ve yönü araştırma mekânındaki katılımcılar için nasıldır?
Farklı grupların karşılaştırılmasının hedeflendiği bir çalışma için araştırma soruları:
Nicel hipotezleri yazmak
Araştırma
sorununun açık ve seçik biçimde ifade edilmesinin önemini belirttik. Araştırma
probleminin kavramsal çerçevesini çizilirken gözlenecek olan değişkenlerin iyi
tanımlanması gerekmektedir (Çömlekçi, 2001, s. 41). Bu aşamada değişken
kavramları ve bilimsel araştırma yöntemleri konuları hakkında daha geniş ve
detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.
Bilimsel
araştırmaya başlarken yanıt verilmesi gereken 5 soru vardır (Çömlekçi, 2001, s.
41). Aşağıdaki soruların yanıtlanması vesilesiyle araştırmanın istatistiksel
tanımı yapılabilecektir.
· Araştırmaya
konu olan sorunun çözümü için verilerin derlenmesine gerçekten gerekesinim var
mıdır?
· Veriye
gereksinim olduğu durumlarda hangi türde veri toplanmalıdır?
· Evrenin tamamı
için veri elde edilebiliyorsa sorunu çözmek için nasıl bir yol izlenmelidir?
· Tanımlanmış bir
sorunun çözümü için gereksinim duyulan verinin miktarı nedir?
· İstatistiksel
kararlar ile gözlemler arasında bağlantı nasıl kurulacaktır.
Bir araştırma probleminin istatistiksel olarak tanımlaması için ilk olarak araştırma evreninin iyi tanımlanması ve bu evrenin parametrelerinin belirlenmesi gerekmektedir. Evrenin zaman ve mekân sınırlamaları ifade edilmelidir. Araştırmada çalışılmak istenen evren tanımlandıktan sonra hangi değişkenlerin araştırmaya katılacağına karar verilmelidir. Son olarak, evren ve değişenler belirlendikten sonra hipotezlerin istatistiksel olarak ifade edilmesi gerekmektedir (Çömlekçi, 2001, s. 43).
Hipotezlerimizi yazarken bir takım önerileri dikkate almamız gerekmektedir (Creswell, 2017, s. 170). Bir hipotezde değişkenleri ifade ederken öncelikle bağımsız değişkeni, bağımlı değişkeni ve kontrol (kovaryant) değişkeni sırasıyla yazılmalıdır. Grup karşılaştırılmasının yapıldığı çalışmalar için grup değişkeni veya gruplar açıkça söylenmelidir. Grupların karşılaştırıldığında öngörülen daha az veya daha fazla olma durumu belirtilmelidir. Katılımcılar ve araştırma sahasının hipotezlerde yer alması tavsiye edilse de tekrara düşmemek için bu ayrıntılardan vazgeçilebilir (Creswell, 2017, s. 170).
Cevaplanmak
istenen sorular gerekli ve yeterli düzeyde ifade edildikten sonra hazırlanan
hipotezleri test etmek için gerekli olan veri toplama araçlarının bulunması
veya hazırlanması ve sonrasında verilerin toplanması aşaması gelmektedir
(Büyüköztürk, 2015, s. 2). Bu aşamada kullanılan araçların güvenilir ve geçerli
olması büyük önem taşımaktadır. Ayrıca bu aşamada katılımcılara karar verilmesi
ve bu katılımcılardan izinlerin alınması gibi birçok farklı adımda da
mevcuttur.
NOT:
Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarına dair kaynaklara buradan
ulaşabilirsiniz.
NOT:
Ölçme aracınızın güvenirlik ve geçerlilik çalışması ile ilgili bilgilere
buradan ulaşabilirsiniz.
Veri
toplama aşaması bilgileri bir araya getirmekten ziyade daha sistematik bir yapı
oluşturmayı içerir. Crewsell (2017, s. 188) nicel veri toplama aşamasını 5
adımda incelemiştir.
Bu adımlar
incelendiğinde ilk ortaya çıkan adım analiz birimini belirlemektir.
Araştırmacılar çalışmak istedikleri probleme uygun olan evren ve örnekleme
karar vermeleri gerekir. Bu aşamada bireyler veya kurumlar seçilebilir ve ardından
çalışılmak istenen evreni/ kitleyi temsil edecek örneklem büyüklüğüne karar
verilir. Farklı örnekleme yöntemleri için burayı tıklayınız.
Araştırmanın
yapılması planlan analiz birimi belirlendikten sonra bu birey veya kurumlardan
izin alınması gerekmektedir. Örneklemin duruma göre bu izin bazen bireysel
alınırken bazen de hem bireysel hem de kurumsal izinler alınmalıdır.
Araştırma
problemlerinizi cevaplamak için geçerlik ve güvenilir veri toplama araçları
yardımıyla topladığınız verileri “uygun” istatistiksel yöntemlerle analiz
etmemiz gerekmektedir. Bilimsel araştırmanızın anlamlılığı 4. Adımda seçtiğiniz
tekniğin çalışmaya uyumuyla doğrudan ilintilidir. Bu platformun asıl amacı bu
aşamada sizin probleminize en uygun istatistiksel tekniğe karar vermenize
yardımcı olmak ve analizi uygulamada karşılaştığınız zorlukların üstesinden
gelmenizi desteklemektedir.
İstatistiksel
işlemler aşaması bu platformda daha detaylı olarak hazırlanmış ve olası problemlere
karşı önlem alınmıştır. Veri analizi seçme aşamasına geçmek için buraya
tıklayınız.
Yapılan
istatistiksel işlemlerin sonuçlarının araştırma problemi ile ilişkilendirildiği
ve gerçek hayata uygulandığı aşamasıdır. Araştırmacıları merak ettiği olaylar
veya değişkenler arasındaki ilişkiyi anlamlı halde ifade edilmesidir
(Büyüköztürk, 2015, s. 2).
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma
deseni. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları, nicel ve nitel araştırmanın planlanması
yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev.
Ed. Halil Ekşi). İstanbul: EDAM Yayıncılık.
Çömlekçi, N. (2001). Bilimsel araştırma yöntemi ve
istatistiksel anlamlılık sınamaları. Eskişehir: Bilim
Teknik Yayınevi.
Field, A. (2009). Discovering
statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar
ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB. Eskişehir: Nisan Kitapevi.