Yüzde hesaplamaları
Bu bölümde neler
bulabilirsin?
Bazen
araştırmacılar kullandıkları çalışma grubunun veya örneklemin genel profilini
göstermek ve özelliklerini okuyucuya aktarmak amacıyla çeşitli değişkenler
(cinsiyet, medeni durum, okul türü, kıdem yılı vb. ) açısından frekans ve yüzde
hesaplamaları verebilir. Böylece okuyucu araştırma yapılan grup hakkında
ayrıntılı bilgiye sahip olacaktır.
Tablo
1’de bir makalede paylaşılan frekans ve yüzde örneği verilmiştir (Şimşek,
Özdamar, Uysal, Kobak, Berk, Kılıçer ve Çiğdem, 2009, s. 950).
Tablo 1.
Tezlerin Üniversitelere Göre Dağılımı
Üniversiteler
|
Sayı
|
Yüzde
|
Ankara Üniversitesi
|
66
|
25
|
Anadolu Üniversitesi
|
44
|
17
|
Ortadoğu Teknik Üniversitesi
|
34
|
13
|
Marmara Üniversitesi
|
27
|
10
|
Gazi Üniversitesi
|
27
|
10
|
Çukurova Üniversitesi
|
20
|
8
|
Sakarya Üniversitesi
|
20
|
8
|
Hacettepe Üniversitesi
|
17
|
7
|
Karadeniz Teknik Üniversitesi
|
4
|
2
|
Toplam
|
259
|
100
|
65,
90, 68, 88, 70, 70, 65, 85, 88, 85, 70, 77, 85, 70, 70, 77
Öncelikle
bu sınav puanlarını büyükten küçüğe (küçükten büyüğe) doğru sıralayalım.
90,
88, 88, 85, 85, 85, 77, 77, 70, 70, 70, 70, 70, 68, 65, 65
X (sınav puanları) | f (frekans) |
---|---|
90 | 1 |
88 | 2 |
85 | 3 |
77 | 2 |
70 | 5 |
68 | 1 |
65 | 2 |
Veri
Setine ulaşmak için tıklayınız.
SPSS programında frekans hesaplamaları yapabilmek
için Analyze Sekmesindeki Desciptive Statistics kısmına
gelinir. Açılan pencereden Frequencies seçilir. Ekrana gelen
pencereden yüzdeyi hesaplanmak istenen değişken sağ kutucuğa taşınır. Bar
grafiği veya histogram elde etmek için Charts butonuna
basılarak istenilen grafik tipi seçilir. Son olarak, OK tuşuna basılarak sonuçlar hesaplanır.
Tablo
Matematik Puanları
Frekans
|
Yüzde
|
Birikimli
Frekans
|
|
65,00
|
2
|
12,5
|
12,5
|
68,00
|
1
|
6,3
|
18,8
|
70,00
|
5
|
31,3
|
50,0
|
77,00
|
2
|
12,5
|
62,5
|
85,00
|
3
|
18,8
|
81,3
|
88,00
|
2
|
12,5
|
93,8
|
90,00
|
1
|
6,3
|
100,0
|
Toplam
|
16
|
100,0
|
Not: Frekans
değerlerinin raporlanmasında APA 6 stili kullanılmıştır.
Bu tablonun google dokümanına ulaşmak için tıklayınız.
Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T.,
& Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda
Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada
Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.