Aritmetik Ortalama (Ortalama)
Bir veri setindeki ölçümlerin toplamının veri sayısına bölünmesi ile bulunan merkezi eğilim ölçüdür. Yapılan araştırmada karışıklığa sebep olmayacaksa kısaltılmış hali “ortalama” terimi kullanılır.

             ölçümler    n : veri sayısı

Evren değerlerinin ortalaması için µ , örneklem ortalaması için   simgeleri kullanılır.
Aritmetik ortalama özellikle veri sayısının az olduğu (n < 30) uç değerlerden etkilenir. Yani daha duyarlı bir merkezi eğilim ölçüsüdür (Alpar,  2016, s. 83; Turgut ve Baykul, 2014, s. 32). Ortalama hesaplanırken veri setindeki tüm birimler hesaba katılır. Özellikle normal dağılım gösteren veri yığınlarında ağırlık merkezini ve merkezi eğilimi en iyi temsil eden ölçüdür (Baykul, 2015; Özdamar, 2013, s. 177-178). Aritmetik ortalama birçok çıkarımsal ve ileri düzey istatistiksel hesaplamalarda sıklıkla kullanılır (Alpar, 2016, s. 83; Özdamar, 2013, s. 177-178; Turgut ve Baykul, 2014, s. 32).
Farklı ortalama hesaplama türleri olan harmonik ortalama, düzeltilmiş ortalama, geometrik ortalamayla ilgili daha fazla bilgi almak için buraya tıklayınız. 

Varsayımlar
Veriler eşit aralıklı veya orantılı ölçeklerden elde edilmiş olmalıdır.

Örnek
Üniversite öğrencilerinin istatistik dersine karşı tutum değerlerini merak eden araştırmacı bir tutum ölçeği ile topladığı verileri aşağıda listelenmiştir.

Araştırmacı öncelikle bu sınıfın istatistik tutumu ölçeğinin ortalama puanlarını merak ettiği için tüm öğrencilerin puanlarını toplayıp öğrenci sayısına bölmesi gerekmektedir.

Ancak elimizdeki veriler her zaman bu şekilde listelenmiş olmayabilir ve frekans biçiminde toplanmış olabilir. Aşağıdaki tabloda örneğin frekans biçiminde verilmiş hali vardır. Bu tür durumlarda aritmetik ortalamayı hesaplayabilmek için frekanslar ile puanların çarpımları (fX) hesaplanması gerekir.



Aritmetik ortalamayı hesaplamak neden önemlidir?

Frekans hesaplamaları ile elimizdeki veri yığınını görsel olarak ifade edebiliriz. Ancak veri kümesini tanımlamak ve hatta nicel hesaplamalar yapmak istediğimizde frekans hesaplamaları yetersiz kalmaktadır. İşte bu aşamada araştırmacı olarak elimizdeki verilerin hangi noktalar etrafında yoğunlaştığını merak edebiliriz ve bu amacımıza aritmetik ortalama ile ulaşabiliriz.  Böylece elimizde anlamsızca fazla olan veri yığınını daha manidar olan bir orta değere dönüştürerek başka araştırmacıların da anlamlandırmasını sağlarız (Runyon ve Haber, 1980, s. 75). Ayrıca sosyal bilimlerde araştırma yapanların çoğu birden fazla grubun bir ya da birden fazla değişkene ait değerlerinin karşılaştırılmasını çalışmak istemektedir. Bu türde karşılaştırmalar yapabilmek için öncelikle aritmetik ortalamanın hesaplanması / hesaplanabilmesi ön koşuldur.

Örnek: İstatistik dersine ait final notu ortalamasını hesaplamak isteyen bir öğretmen öncelikle aritmetik ortalamayı tercih edebilir.

Ortalamalar veri setini indirmek için buraya tıklayınız.



SPSS Uygulaması
      
    1. Yol
    Bu işlemi SPSS üzerinden yapmak için Analyze kısmında bulunan Descriptive seçeneğine tıkladıktan sonra sol sütundaki değişkenlerden istenilen variables kısmına aktarılır. Options seçeneği tıklandığında ortalama (mean) seçeneğinin otomatik olarak işaretlenmiş olduğu gözlemlenir. Continue butonuna tıklanarak devam edilir. OK tuşuna basılarak sonuçların çıkması beklenir. Çıktı sayfasındaki Descriptive statistics tablosundaki mean sutünü bize aritmetik ortalama değerini vermektedir.

    2. Yol
    SPSS in Analyze sekmesindeki Descriptive seçeneğine gelindiğinde Frequencies tercih edilir. Açılan pencereden ortalaması hesaplanmak istenen değişken sağ sütuna alınır. Statistics butonuna basıldığında ekrana çıkan pencereden Central Tendency kısmından Mean seçilip continue denilir. 





Sonuçların Yorumlanması
SPSS ortalama değerini veren descriptive statistics tablosunu çıkartmaktadır. Bu ortalama değeri verideki minimum ve maksimum değerleri arasında bir puan olarak gözlemlenir. Genellikle ondalıklı bir sayıdır. Çıkan sonuç kullanılan ölçek puanlama türüne ve değişkenine bağlı olarak farklı yorumlanır.

Eğitim bilimlerinde sıkça kullanılan 5’li likert tipi bir ölçek ile elde edilen puanların ortalama değeri maksimum ve minimum değerlerine yakınlığına göre yorumlanır. Örneğin Öğretmenler üzerinde yapılan Psikolojik Sermaye geliştirme programının öğretmenler tarafından yapılan değerlendirmesine ait bazı değerler aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Kalman, 2017, s. 99). Psikolojik sermaye geliştirme programı değerlendirme formu 5’li likert formatında hazırlanmış olup kesinlikle katılmıyorum (1) ile kesinlikle katılıyorum (5) arasında değerler alabilmektedir. Bu tabloya göre öğretmenler genel anlamda bu programdan ‘yüksek’ düzeyde tatmin olmuşlardır. Yazar bu yoruma toplam ölçeğin ortalamasını 4,37 olması ve daha önceden belirlediği 4,20-5,00 ‘yüksek’ tatmin sınırları arasında olmasından dolayı varmıştır (Kalman, 2017, s. 81).

Tablo
Boyutlar
N
Ortalama
Ss
Min.
Max.
Amaç (4 madde)
22
4,42
.445
3,50
5,00
İçerik (9 madde)
22
4,36
,466
3,11
5,00
Yöntem-Teknik- Materyal (4 madde)
22
4,28
,552
3,25
5,00
Değerlendirme (3 madde)
22
4,49
,551
3,33
5,00
Toplam
22
4,37
,449
3,35
4,95


Sonuçların Raporlanması
Bir veri setine ait ortalama değerleri genellikle standart sapma ile birlikte verilir.

Tablo
İstatistik Puanlarına ait Betimsel İstatistikler
Ortalama
Standart Sapma
İstatistik Puan
76,44
8,99



Not: Yukarıdaki tablo APA 6 stiline göre hazırlanmıştır. Tablonun Word haline ulaşmak için tıklayınız. 

Kaynakça

Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay
    Yayıncılık.
Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması.
    Ankara: Pegem Akademi.
Kalman, M. (2017). Ortaokul Öğretmenlerinin Psikolojik Sermayelerinin
    Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama (Doktora Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB.
    Eskişehir: Nisan Kitapevi.
Haber, A., & Runyon, R. (1980). General Statistics. Boston, MA: Addison-Wesley
Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem
    Akademi.


Bu metine atıfta bulunmak için: Karakaya Özyer, K. (2019). Aritmetik Ortalama [Blog]. Retrieved 24 June 2022, from https://nicelanalizlericindesteksistemi.blogspot.com/.