Ortanca (Medyan)



Sık kullanılan bir diğer merkezi eğilim ölçüsü ortanca veya medyandır. Adından da anlaşılacağı üzere ortanca sıralanmış (büyükten küçüğe veya küçükten büyüğe) bir veri kümesinde orta noktayı gösterir (Turgut ve Baykul, 2014, s. 28; Muijs, 2004, s. 100). Daha açık bir ifade ile bir veri setindeki gözlemlerin (puanların) %50’si ortanca değerin altında ve %50’si üstünde kalır (Alpar, 2016, s. 87; Thompson, 2008, s. 37).

Ortanca ölçüsü en az sıralı ölçüm düzeyindeki veriler için kullanılabilir (Turgut ve Baykul, 2014, s. 28; Akbulut, 2010, s. 10). Sınıflama düzeyindeki puanları (değerleri) büyüklüklerine göre sıralayamayacağımız için ortancayı tespit etmek imkansızdır. Ayrıca, uç değerlerden çok az etkilenen bir merkezi eğilim ölçüsüdür (Akbulut, 2010, s. 10). Bu sebepten, aşırı gözlemlerin bulunduğu ve simetrik olmayan durumlarda (dizilerde) tercih edilir (Alpar, 2016, s. 87; Özdamar, 2013, s. 180). Ancak aritmetik ortalama ölçüsüne göre daha az bilgi veren ve zayıf bir ölçüdür (Alpar, 2016, s. 87).

Veri setindeki birim/gözlem sayısı;
Tek ise ortanca ( n+1 / 2) inci gözlem/birim
Çift ise ortanca  inci gözlem/birim

Ortanca yani medyanı hesaplamak neden önemlidir?


Bazı veri setlerinde uç değerler oldukça fazla olabilir ve bu değerleri göz ardı ederek analiz yapmak araştırmacıyı yanıltabilir. Örneğin, Türkiye’deki kişi başına düşen milli gelir değişkenini kullanmak isteyen bir araştırmacı bu değişkenin ortalamasını (merkezi eğilimini) ölçmek için aritmetik ortalamayı tercih ederse beklenenden daha az veya daha fazla bir değer bulması olasıdır. Türkiye’deki çok zengin kişiler bu veri seti için uç değerleri oluşturabilir. Bu sebeplerden bu tarz bir veri setine sahip olan araştırmacı ortancayı veya geometrik ortalamayı hesaplamalıdır.

Örnek: Üniversite öğrencilerinin istatistik dersine karşı tutum değerlerini merak eden bir araştırmacı bir tutum ölçeği ile topladığı verileri aşağıda listelenmiştir.


Ortalamalar veri setini indirmek için buraya tıklayınız.


Uyarı! Bu listede puanlar büyükten küçüğe sıralanmış olarak verilmektedir ancak her zaman bu durum olmayabilir. Bu sebepten ortanca hesaplamadan önce ilk iş verileri büyüklüklerine göre sıraya koymaktır.
Kodeks Editör
Xn x (puan)
X1 90
X2 88
X3 88
X4 85
X5 85
X6 85
X7 77
X8 77
X9 70
X10 70
X11 70
X12 70
X13 70
X14 68
X15 65
X16 65



Bu örnekte n = 16 yani çift olduğuna göre 8. ve 9. değerler olan 77 ve 70 değerlerinin toplanıp ikiye bölünmesiyle bulunur.


SPSS hesaplaması

SPSS paket programındaki Analyze kısmındaki descriptive statistics sekmesindeki frequencies tıklanır. Ortancası hesaplanması istenen değişken sağ sütuna aktarılır ve statistics sekmesi tıklanır. Son aşamada ekrana çıkan sayfadaki central tendency kısmından median tıklanır ve continue tuşuna basarak devam edilir. Son olarak çıkan kısımda OK butonu tıklandığında otomatik olarak analiz yapılıp output yani çıktı sayfası ekrana gelecektir. Aşağıda iki farklı yolla ortanca hesaplaması gösterilmiştir. Aşağıdaki sunumda SPSS uygulamasının adımlarını bulabilirsiniz. 





SPSS Çıktısının Yorumlanması

Üniversite öğrencilerinin istatistik dersine karşı tutum değerlerinin orta noktası 73,5 puandır. Bu durumda örneklemlerdeki öğrencilerin tutum puanlarının yarısı 73,5 in altında diğer yarısı 73,5 in üstündedir.


Sonuçlarının Raporlanması

Tablo
İstatistik Tutumuna ait Betimsel İstatistikler

Ortanca
n
İstatistik Tutum
73,5
16


Not: Yukarıdaki tablo APA 6 stiline göre hazırlanmıştır. Tablonun Word haline ulaşmak için tıklayınız. 

Kaynakça

Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler
    ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay
    Yayıncılık.
Muijs, D. (2004). Doing Quantitative Research in Education with SPSS. Thousand Oaks,
    CA: Sage.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB.
    Eskişehir: Nisan Kitapevi.
Thompson, B. (2008). Foundations of behavioral statistics: An insight-based approach.
    New York, NY: Guilford Press.
Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem
    Akademi.