Standart Sapma
Bu bölümde neler bulabilirsin?
2. Bölüm: Standart sapma formülünde neden N-1 kullanılır?
3. Bölüm: Standart sapma hesaplaması neden önemlidir?
4. Bölüm: Örnek
5. Bölüm: SPSS uygulaması
6. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
7. Bölüm: Sonuçların raporlanması
8. Bölüm: Kaynakça
Varyansın
karekökü alınarak hesaplanır (Alpar, 2016, s. 98; Özdamar, 2013, s. 184). Daha
açık bir ifade ile bir veri setindeki tüm değerlerin ortalamaya olan
uzaklıklarının ortalama bir göstergesidir. Aslında standart sapmada bir
ortalama değerdir. Standart sapma varyansın aksine değişkenin birimi ile
aynıdır (Özdamar, 2013, s. 184). Evren için σ , örneklem için s =
ile gösterilir.
Standart
sapma değeri sıfır(0) olduğunda veri kümesindeki tüm değerlerin aynı olduğu
anlamına çıkar. Bu değer arttıkça veri setindeki değerler ortalamadan
uzaklaşmakta ve daha heterojen bir yapı oluşmaktadır (Akbulut, 2010, s. 12).
Standart sapma hesaplamalarında tüm değerler kullanıldığı için hipotez testleri
ve aralık tahmini gibi birçok ileri istatistiksel yöntemlerde sıklıkla
kullanılır (Alpar, 2016, s. 98; Güriş ve Astar, 2015, s. 51).
Standart
sapma hesaplanırken ortalamalardan farkların karelerinin toplamının N-1 ile
bölünmesinin en basit sebebi bu formül yardımıyla evren değerlerine ulaşmayı
istemektir (Field ve Hole, 2003, s. 129). Eğer araştırmamızda yalnızca örneklem
standart sapmasını merak ediyorsak o zaman N paydasını kullanmamızda sakınca
yoktur. Ancak evren ya da ana kitle değerleriyle ilgileniyorsak o zaman
serbestlik derecesi (daha fazla bilgi için tıklayınız) bir derece azalarak N-1
olacaktır. Elde edeceğimiz standart sapma değerinin evreni temsil etmesini
istediğimiz için daha doğru ve eksiksiz sonuçlar veren N-1 li formülü
kullanmamız gerekmektedir.
Yapılan
araştırmada merak edilen problemi çözebilmek için toplanan veri yığınlarını
anlamlı hale getirmek için kullanılan yöntemlerden biri dağılım / değişim
ölçüleridir. Bir veri kümesinin dağılımının nasıl olduğunu yani verilerin
yığıldığı ortalamalardan ne derece uzaklaştıklarını ortaya koyan en önemli ölçü
standart sapmadır. Özellikle farklı veri kümelerini karşılaştırırken oldukça
faydalı bilgiler veren standart sapma ölçüsü normal dağılım mantığına göre
hareket etmektedir. Normal dağılım gösteren iki veri kümesinde ortalamaların
aynı olduğu durumlarda standart sapma ölçüsü küçük olan verilerin ölçümü daha
hassas veya kesin yapılmış sayılmaktadır (Runyon ve Haber, 1980, s. 113). Bu
sebepten standart sapma değerleri kesinlik veya hatasızlık değeri olarak da
yorumlanabilmektedir.
Özellikle
üst düzey analiz yöntemlerinin (bakınız ANOVA) yapılmasına olanak
sağlamaktadır. Bir araştırmacı merkezi eğilim ölçülerinin yanında standart
sapma değerlerini de vererek o dağılımın homojen veya heterojen olup olmadığını
ortaya koyabilmektedir.
Örneğin
öğretmenlerin etkileşimli tahta teknolojisini kabul etme düzeylerini belirlemek
isteyen araştırmacı aşağıdaki tabloyu vererek ölçeği dolduran öğretmenlerin
hangi alt boyutlarda ne derecede kabul ettiklerini ortaya koymak istemiştir
(Tosuntaş, 2017, s. 69). 7’li likert tipinde hazırlanmış olan etkileşimli tahta
kabul ve kullanımı ölçeğinin de en az ortalamaya sahip alt boyut kullanım alt
boyutudur. Ancak SS ile gösterilen standart sapma sütununa bakıldığında her bir
alt boyut için verilen cevaplar birbirine benzerlik göstermektedir (homojen
yapı).
Tablo
Alt Ölçekler
|
n
|
X
|
SS
|
1. Performans Beklentisi
|
305
|
5,70
|
1,24
|
2. Çaba Beklentisi
|
305
|
5,44
|
1,28
|
3. Sosyal Etki
|
305
|
4,88
|
1,26
|
4. Kolaylaştırıcı Faktörler
|
305
|
5,23
|
1,19
|
5. Davranışsal Niyet
|
305
|
6,02
|
1,21
|
6. Kullanım
|
305
|
4,17
|
1,79
|
Örnek: Üniversite öğrencilerinin istatistik dersine karşı tutum
değerlerini merak eden bir araştırmacı bir tutum ölçeği ile topladığı verileri
aşağıda listelenmiştir.
Standart sapma veri setini indirmek için buraya tıklayınız.
Xn | x (puan) |
---|---|
X1 | 90 |
X2 | 88 |
X3 | 88 |
X4 | 85 |
X5 | 85 |
X6 | 85 |
X7 | 77 |
X8 | 77 |
X9 | 70 |
X10 | 70 |
X11 | 70 |
X12 | 70 |
X13 | 70 |
X14 | 68 |
X15 | 65 |
X16 | 65 |
1. yol
SPSS paket programındaki Analyze kısmındaki descriptive statistics sekmesindeki frequencies tıklanır. Standart sapması istenen değişken sağ sütuna
aktarılır ve statistics sekmesi
tıklanır. Son aşamada ekrana çıkan sayfadaki dispersion kısmından standart
deviation tıklanır ve continue tuşuna
basarak devam edilir. Son olarak çıkan kısımda OK butonu tıklandığında otomatik olarak analiz yapılıp output yani
çıktı sayfası ekrana gelecektir.
2. yol
SPSS de standart sapmayı
hesaplamanın birkaç farklı yolu vardır bunlardan bir diğer ise Analyze kısmındaki descriptive statistics sekmesi altında bulunan descriptive seçeneğidir. Bu seçenekte de araştırılmak istenen
değişken sağ sütuna atılır ve options
butonuna tıklanır. Açılan penceredeki dispersion
bölümünde standart deviation
otomatik olarak işaretlenmiş olarak görülür. Ancak işaretlenmemiş ise standart
deviationun tıklanıp continue tuşuna
basılması gerekmektedir. Son olarak OK
butonuna basıldığında standart sapma hesaplanır.
Yukarıdaki tablolardan yola çıkarak öğrencilerin istatistik
dersine karşı tutum puanlarının standart sapması 8,989 dur. Özet olarak,
öğrencilerin tutum değerlerinin büyük bir kısmı ortalamanın 8,989 puan altında
ve 8,989 puan üstündeki değerler arasında kalmaktadır.
Standart sapma gibi merkezi yayılım ölçüleri tek başlarına
çok bilgi içermedikleri için ortalama ile beraber raporlanır. Akademik
çalışmalarda en çok raporlanan ölçü birimi standart sapmadır.
Tablo
İstatistik Tutumlarına ait Betimsel İstatistikler
Ortalama
|
Standart
Sapma
|
|
İstatistiksel Tutum
|
76,44
|
8,99
|
Not:
Yukarıdaki tablo APA 6 stiline göre hazırlanmıştır. Tablonun Word haline
ulaşmak için tıklayınız.
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde
SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS
çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Güriş, S., & Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik.
İstanbul: Der Yayınları.
Field, A., & Hole, G. (2003). How to design and report
experiments. Thousand Oaks, CA: Sage.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar
ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB. Eskişehir: Nisan Kitapevi.
Runyon, R., & Haber, A. (1980). General statistics. Boston, MA: Addison-Wesley.
Tosuntaş, Ş. B. (2017). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına etki eden faktörler ve
öğretmen performansına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi).Eskişehir Osmangazi
Üniversitesi, Eskişehir.