Bağımlı örneklemler t-testi
Zorluk Derecesi 😊😊😊
Bu bölümde neler var?
1. Bölüm: Bağımlı örneklemler t-testi nedir?
2. Bölüm: Bağımlı örneklemler t-testinin varsayımları nelerdir?
3. Bölüm: Hipotezler
4. Bölüm: Etki büyüklüğü hesaplaması
5. Bölüm: Bağımlı örneklemler t-testi için amaç cümlesi
6. Bölüm: Örnek
7. Bölüm: SPSS uygulaması
8. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
9. Bölüm: Sonuçların raporlanması
10. Bölüm: Kaynakça
2. Bölüm: Bağımlı örneklemler t-testinin varsayımları nelerdir?
3. Bölüm: Hipotezler
4. Bölüm: Etki büyüklüğü hesaplaması
5. Bölüm: Bağımlı örneklemler t-testi için amaç cümlesi
6. Bölüm: Örnek
7. Bölüm: SPSS uygulaması
8. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
9. Bölüm: Sonuçların raporlanması
10. Bölüm: Kaynakça
Bazı
araştırma durumlarında birbiriyle bağımlı olan örneklemlerin veya aynı örneklemin farklı zaman dilimindeki ortalamalarının karşılaştırılması ön plana
çıkabilir. Bağımlı örneklemler t-testi de bağımlı ki gruba ilişkin
ortalamaların karşılaştırılması durumunda kullanılan bir istatistiksel
tekniktir (Alpar, 2016, s. 330). Bu tür çalışmalarda, belirli bir grubun
üzerinde bir değişkenin etkisi farklı zaman veya durumlarda incelenebilir.
Sonrasında bu farklı zaman veya durum ölçümlerinin farklılığına bakılır (Alpar,
2016, s. 331). Bağımlı örneklemler (bir deneysel çalışmada aynı bireyin farklı
uygulamalar altındaki gözlemleri) ve eşleşmiş örneklemler (bir deneysel desende
bireylerin birbiriyle eşleştirilmesi ve her birine farklı uygulamalar
yapılması) biçiminde iki türü vardır (Büyüköztürk, 2015, s. 67; Howell, 2008, s.
310). Eğitim araştırmalarında genellikle deneysel çalışmalardaki grupların ön test
ve son test puanları arasındaki farkın yeterli büyüklükte olup olmadığını ve bu
farkın istatistiksel anlamda manidarlığını tespit etmek için bu t-testi
kullanılır (Güriş ve Astar, 2015, s. 205). Araştırmacılara bireysel
farklılıkların oluşturduğu hata varyasyonunu en aza indirgeme imkânı
verebilmektedir (Howell, 2008, s. 316).
Araştırmacılar
genellikle yeni geliştirilmiş bir öğretim yönteminin öğrencilerin öğrenmelerine
etkisi merak ederler ve bu sebepten eğitimin başında yapılan ölçümler ile
belirli bir süre verilen eğitim sonrasında toplanan performans değerleri
arasında bir fark olmasını beklerler. Uygulanan yeni öğretim yönteminin
öğrencilerin akademik performanslarına etki etmesi ve puanların yükselmesi
istenir. Bu oluşan farkın istatistiksel anlamlılığı bağımlı örneklemler/
bağımlı örnekler t-testi ile tespit edilir (Akbulut, 2010, s. 116; Güriş ve
Astar, 2015, s. 205). Ancak eğer araştırmacılar farklı öğretim yöntemlerinin art
arda uygulanmasının öğrenciler üzerindeki etkisini araştırmak isterse uygulanan
yöntemin sıralaması (önce 1. Yöntem sonra 2. Yöntem gibi) sıralama etkisi
(Yöntemin öncelik sırasının öğrenci performansına etkisi) ve taşıma etkisi (ilk
uygulanan yöntemin etkisinin ikinci uygulanan yöntemin üzerinde oluşturduğu
etki) oluşturabilmektedir (Howell, 2008, s. 316-317). Böyle durumlarda bağımlı
örneklemler t-testi hesaplanırken dikkatli olunmasında ve denkleştirilmiş
desenler kullanılmasında yarar vardır.
Bu hipotez testi için
grupların/ örneklemlerin birbirinden bağımsız olma ve varyansların homojenliği
şartı yoktur.
A.
Bağımlı
değişkenin ölçekleme türü en az eşit aralıklı olmalıdır (Büyüköztürk, 2015, s. 67).
B.
İlişkili
örneklemlerin fark puanlarının/değerlerinin dağılımı normal dağılım
göstermelidir (Büyüköztürk, 2015, s. 67).
t-testi
yapabilmek için en önde gelen varsayım örneklemlerin alındığı evrenlerin
dağılımlarının normal olmasıdır. Bu varsayım tüm parametrik testlerde
bulunmaktadır. Bu varsayımın sağlanabilmesi için en azından ortalama
farklarının örneklem dağılımının normal dağılıma uygun olması beklenir (Howell,
2008, s. 335).
UYARI:
Bazı araştırmacılar örneklem grup büyüklüklerinin 30 u geçmesi durumunda
merkezi limit teoremi gereğince dağılımın normallik göstereceğini iddia ederler
(Howell, 2008, s. 335). Ancak böyle bir eşik değeri vermek araştırmacıyı
yanıltabileceğinden dolayı örneklem büyüklükleri ne olursa olsun dağılımların
normalliği kontrol edilmelidir.
Normallik
kontrollerinde kullanılacak yöntemler:
·
Histogram,
gövde-yaprak diyagramı, normal Q-Q grafiği yardımıyla dağılımı görselleştirerek
ortaya çıkan şeklin çan eğrisine dolayısıyla normal dağılıma uyup uymadığı
kontrol edilir.
·
Veri setindeki
gruplara ait aritmetik ortalama, mod (tepedeğer) ve medyan ölçüleri
hesaplanarak bu değerlerin birbirine benzer olup olmadığına bakılır. Eğer
aritmetik ortalama, mod ve medyan değerlerinin birbirine yakın değerler çıkmış
ise normallik için bir kanıt elde edilmiştir (Güriş ve Astar, 2015, s. 179).
·
Her grup için
dağılımın çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılır. Normal dağılım gösteren
verilerde çarpıklık ölçüsü 0, basıklık ölçüsünün 3 olması gerekmektedir. Ancak
kabul edilebilir sınırlar farklı kaynaklarda farklı biçimde verilmiştir.
·
Normal
dağılımın kontrolü için geliştirilmiş bazı testler mevcuttur (Örneğin
Kolmogorov- Smirnov, Shapiro Wilks….).Bu testlerin yokluk hipotezi “dağılım
normal dağılımdır” biçimde kurulmuştur ve alternatif hipotezi de “dağılım
normal dağılım değildir” şeklinde ifade edilmiştir. Normallik testlerinde çıkan
sonuçların p-değeri 0,05’ten küçük ise yokluk hipotezi reddedilir. Bu durum ise
dağılımın normal dağılım olduğuna dair yeterli kanıt bulunmadığını gösterir.
Diğer taraftan, p-değeri 0,05’ten büyük çıkar ise yokluk hipotezini
reddedemeyiz. Bazı araştırmacılar (Akbulut, 2010, s. 46) Kolmogorov- Smirnov
testinin normallik için kullanılmasını sakıncalı bulurken Güriş ve Astar (2015,
s. 180) örneklem büyüklüğü 50’in üzerinde olduğu durumlarda tercih edilmesi
gerektiğini söylemişlerdir. Ayrıca Shapiro-Wilk testinin diğer normallik
testlerine göre daha güçlü olduğu ifade edilmiştir (Şenoğlu ve Acıtaş, 2014, s.
43). Bu testler SPSS, Minitab ve Jamovi’de nasıl yapılır?
·
Yapılan
kontroller sonrasında normal dağılıma uygun olmayan bir grafik çıkar ise ve
parametrik t-testi yapmak isteniyorsa bu durumlarda transformasyonlar/dönüşümler
yapılarak dağılım normal dağılıma yakınsanabilir. Sağa çarpık bir eğri
bulunduğunda karekök veya logaritmik dönüşümü yapılması gerekirken, sola çarpık
bir dağılım için üstel veya 1/x dönüşümünün uygulanması doğrudur (Güriş ve
Astar, 2015, s. 180).
1. Hipotezlerin
kurulması
Yokluk hipotezi ;
H0: µ1=µ2 (İki eş arasında fark yoktur)
H0 : µ1-µ2
= 0 (iki eş arasında fark sıfırdır)
Alternatif hipotez;
HA : µ1≠µ2
veya µ1 < µ2 veya µ1
> µ2 (İki eş arasında
fark vardır)
HA : µ1 -
µ2 ≠ 0 veya µ1 -
µ2 < 0 veya µ1 -
µ2 > 0 (iki eş arasındaki fark sıfırdan küçüktür veya büyüktür)
2. Anlamlılık
seviyesinin belirlenmesi
Anlamlılık seviyesi olan alfa
0,05 ( ya da farklı bir değer) olarak seçilir.
3. Test
istatistiğinin elde edilmesi
İlk
gözlem ve son gözlem değerleri arasında fark bulunarak fark dizisi oluşturulur
ve farkların ortalaması, standart sapması ve standart hatası hesaplanır (Alpar,
2016, s. 333). Aşağıdaki t-testi formülünden t-değeri hesaplanır.
Hesaplanan
t-testi istatistiği tablo değerleriyle veya test istatistiğinin p-değeri ile
anlamlılık derecesi karşılaştırılarak yokluk hipotezin reddedilip
reddedilmeyeceğine karar verilir. Eğer hesaplanan t-değeri, alfa anlamlılık
değeri ve n-1 serbestlik derecesi ile tespit edilen t-tablo değerinden büyük
ise yokluk hipotezi reddedilir. Böyle bir durumda ilk gözlem ve son gözlem
değerleri arasında fark yoktur diyemeyiz. Başka bir yöntem ise, hesaplanan istatistiğin
p-değeri belirlenen ,05 anlamlılık düzeyinden küçük ise (p < ,05) yokluk
hipotezi reddedilerek istatistiksel manidarlık tespit edilir.
İstatistik
testleri sonucu p-değerinin anlamlılık seviyesinden az çıkması durumunda testin
sonucunun istatistiksel manada anlamlı olduğu söylenebilir. Ancak bu anlamlılık
uygulamada her zaman karşılık bulmayabilir. Bu sebepten, etki büyüklüğü
hesaplamalarını yapmak ve raporlamak önemlidir. Bazı kitaplarda bağımlı
örneklemler t-testi için etki büyüklüğü eta-kare (Akbulut, 2010, s. 118) ile
bazı kaynaklarda ise Cohen’s d indeksi ile elde edileceği ifade edilmiştir
(Alpar, 2016, s. 337).
Güven aralıkları
CI.95 = (M1-M2) +- t.05 . SM1-m2 alfa = 0,05 alındığındaki güven
aralığını verir.
Kontrol grubu öğrencilerinin uygulama öncesi ve sonrası öz düzenleme becerileri
arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?
Bağımlı
değişken: Öz düzenleme becerileri
Bağımsız/ grup değişken: Uygulama öncesi ve uygulama sonrası
Örnek: İlköğretim
Matematik öğretmeni ortaokul 7. Sınıf öğrencilerine geometrik kavramların
öğretilmesinde GeoGebra programının etkisini merak etmektedir. Bağımlı değişken
olarak geometri akademik başarısı değişkeni alınmıştır. 30 öğrencisine yaptığı
ön test sonucu öğrencilerini eş iki gruba ayırmış ve kontrol- deney gruplarını
(15-15) elde etmiştir. Geogebra ile geometri derslerini işledikten sonra
(yaklaşık 5 hafta sonra)öğrencilere son test uygulamış ve ön test ile son test
sonuçlarını bağımlı örneklemler t-testi ile karşılaştırmıştır. Deney grubu ve
kontrol grubu için ayrı ayrı analizler yapılmıştır. Veri
seti için tıklayınız.
Bağımlı örneklemler t-testi
yapabilmek için SPSS paket programındaki Analyze
sekmesinde Compare Means kısmına gelinir. Açılan listedeki
Pair-Samples T test seçilir. Ortaya
çıkan pencerede sol tarafta değişkenler listelenmiştir. Bu listeden Variable1 ve Variable2 kutularına gerekli değişkenler atanır (Deneyöntest-
Variable1, Deneysontest-Variable 2). OK butonuna basıldığında çıktı sonuçlar
elde edilir.
Jamovi Uygulaması
Bağımlı örneklemler t-testi
yapmak için Jamovi programını kullanırken ilk olarak veriler Data sekmesinde girilir. Analyses sekmesine gelindiğinde T-tests aşaması göze çarpar. Buraya
tıklandığında çıkan açılır listeden Pair
Samples t-test seçeneği tercih edilir. Sonrasında çıkan pencereden sol
taraftaki değişkenlerden karşılaştırılmak istenenleri sağdaki kutuya atılır.
Atma işlemi tamamlandığında Jamovi programı otamatik olarak sağ tarafta t-testi
sonuçlarını gösterir. Alt kısımlardaki Additional
Statistics bölmesinden Mean
difference seçilerek ortalamalar arasındaki fark elde edilebilir. Ayrıca, effect size seçeneği yardımıyla etki
büyüklüğü t-testi tablosunda yerini alır. Confidence
Interval seçimi yapıldığında ise ortalamalar arasındaki farkın güven
aralıkları tabloda gösterilir. Ek olarak, değişkenlere ait betimsel
istatistiklere ulaşmak için descriptive statistics kutusu işaretlenebilir. Jamovi programı betimsel
istatistikleri ayrı bir tablo olarak verecektir. Eğer verilerinizin normallik
testlerini yapmak istiyorsanız Assumption
Checks bölmesindeki Normality
(Shapiro- Wilk) ve/ya Normality (Q-Q
plot) seçenekleri tercih edilebilir. İstendiği takdirde hipotez testlerinin
tek yönlü veya çift yönlü olması da Hypothesis
kısmında değiştirilebilir.
Yapılan bağımlı örneklemler
t-testi sonuçlarına göre p değeri ,05’ten küçük olduğu bulunmuştur. Sonuç
olarak, 7. Sınıf öğrencilerinin geometrik kavramlar hakkındaki bilgileri
Geogebra programı ile yapılan eğitim sonrasında farklılaştığı gözlenmiştir. Ön
test ve Son test ortalamaları incelendiğinde öğrencilerin geometri akademik
başarıları artmıştır.
Tablo
Deney Grubuna ait Betimsel İstatistikler ve Öntest-
Sontest Arasındaki T-Testi Sonuçları
Öntest
|
Sontest
|
Ortalama Farkın 95% Güven Aralıkları
|
|||||||||
Bağımlı Değişken
|
M
|
SD
|
M
|
SD
|
n
|
r
|
t
|
||||
Geometri
Akademik Başarısı
|
53,00
|
23,25
|
85,87
|
17,49
|
15
|
-41,27, -24,51
|
,76*
|
-8,43*
|
14
|
||
* p < ,05.
Not.
Yukarıdaki tablo APA 6 stilinde hazırlanmıştır.
Bu tablonun Word haline
ulaşmak için tıklayınız.
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde
SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS
çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma
deseni. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Güriş, S., & Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik.
İstanbul: Der Yayınları.
Howell, D. C. (2008). Fundamental
statistics for the behavioral sciences. Boston: Nelson Education.
Şenoğlu, B., & Acıtaş, Ş. (2014). İstatistiksel deney tasarımı: Sabit etkili
modeller. Ankara: Nobel Yayınları.