İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Yönlü Varyans
Analizi
(One-way ANOVA)
(One-way ANOVA)
Bu kısımda neler var?
1. Bölüm: Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) nedir?
2. Bölüm: Neden tek yönlü varyans analizi (ANOVA) adı verilmiş?
3. Bölüm: Tek yönlü varyans analizinin varsayımları nelerdir?
4. Bölüm: Hipotez testleri
5. Bölüm: Çoklu karşılaştırma (Post-hoc) testleri
6. Bölüm: Etki büyüklüğü hesaplama
7. Bölüm: Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) için amaç cümlesi
8. Bölüm: SPSS uygulaması
9. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
10. Bölüm: Sonuçların raporlanması
11. Bölüm: Kaynakça
2. Bölüm: Neden tek yönlü varyans analizi (ANOVA) adı verilmiş?
3. Bölüm: Tek yönlü varyans analizinin varsayımları nelerdir?
4. Bölüm: Hipotez testleri
5. Bölüm: Çoklu karşılaştırma (Post-hoc) testleri
6. Bölüm: Etki büyüklüğü hesaplama
7. Bölüm: Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) için amaç cümlesi
8. Bölüm: SPSS uygulaması
9. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
10. Bölüm: Sonuçların raporlanması
11. Bölüm: Kaynakça
İlişkisiz
iki örneklem için bağımsız-örneklemler t-testinin uygulanabileceğini biliyoruz.
İlişkisiz örneklemlerin ikiden fazla olduğu durumlarda grupların ortalamaları
arasındaki farkı ikişer ikişer karşılaştırarak t-testi hesaplanabilir (Karasar,
2010, s. 131). Ancak böyle bir durumda grupların sayısına bağlı olarak Tip I
hata yapma ihtimali artar (Karasar, 2010, s. 131). Örneğin, iki ilişkisiz
örneklemlerin t-testi yaparken Tip I hata yapma olasılığı alfa 0,05 ve
dolayısıyla doğru sonuç elde etme olasılığı 1- 0,05 = 0,95’tir. Öte
taraftan, 4 örneklemin ikişerli t-test
yaparken ki Tip I hata yapma olasılığı 1-(1-0,05)4= 1- 0,81 = 0,19’a
yükselmektedir (Güriş ve Astar, 2015, s. 219; Karasar, 2010, s. 131; Thompson,
2008, s. 305). Bu sebepten Tip I hatayı yükseltmeden (yani alfa = 0,05
olacak) 2’den fazla örneklem
ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı Varyans Analizi ile test
edilir (Büyüköztürk, 2015, s. 48).
Tek
yönlü varyans analizi adından da anlaşılacağı gibi varyanslar üzerinden test
yapılmaktadır. Bu yöntemin mantığında toplam varyansın bağımsız değişkenin
farklı gruplarına bağlı varyans ve bağımsız değişkenin farklı grupları içindeki
varyans (hata/istenmeyen varyans) olarak ikiye bölünmesi vardır (Büyüköztürk,
2015, s. 48). Başka bir ifade ile
Kareler ToplamıTOPLAM
= Kareler Toplamıgruplararası + Kareler Toplamıgruplariçi/hata
Bu
varyansları oranlayabilmek için kareler toplamı ortalamaları alınmalıdır. Gruplararası
kareler ortalaması (mean sum of square between groups) gruplariçi ya da hata
kareler ortalamasından (mean sum of square within groups/error) büyük ise
yokluk hipotezi reddedilir (Karasar, 2010, s. 131). Bu değerlerin birbirine
oranlaması bir F dağılımına yakınsadığı için tek yönlü varyans analizi F testi
ile yapılır. F değeri arttıkça varyansların oranı artmakta ve bağımsız
değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisi fazlalaşmaktadır (Akbulut, 2010,
s. 120).
F = KOgruplararası
/ KOgruplariçi
Tek
Yönlü Varyans Analizi yapabilmek için öncelikle bir tane bağımsız ve bir tane
bağımlı değişkenin doğru bir biçimde belirlenmesi gerekmektedir. Tek yönlü
varyans analizi için bağımlı değişken sürekli, bağımsız değişken kategorik
olmalıdır (Karasar, 2010, s. 132). Birden fazla kategoriye sahip olan bağımsız
değişkene faktör (factor) adı verilir ve her bir kategori de faktör düzeyleri
(levels) olarak ifade edilir (Thompson, 2008, s. 310).
Burada yön veya faktör
kavramı çalışmada bulunan bağımsız değişkeni başka bir ifade ile grup değişkeni
temsil etmektedir (Thompson, 2008, s. 309). Bu sebepten, tek bir bağımsız
değişkenin (cinsiyet gibi) bulunduğu durumlarda tek yönlü/faktörlü ANOVA testi
kullanılır.
A.
Bağımlı
değişken en az eşit aralıklı ölçekler ile ölçümlenmiş olmalıdır.
B.
Ortalamaları
karşılaştırılmak istenen gruplar birbirinden bağımsız olmalıdır (Alpar, 2016,
s. 298).
C.
ANOVA testi
uç/aşırı değerlerden oldukça etkilendiği için uç değerlerin dağılımı etkileyip
etkilemediği tespit edilmelidir.
D.
Normal dağılım
a.
Her örneklem
grubu bağımlı değişken açısından normal dağılım göstermelidir (Büyüköztürk,
2015, s. 48).
UYARI:
Bazı araştırmacılar örneklem grup büyüklüklerinin 30’u geçmesi durumunda
merkezi limit teoremi gereğince dağılımın normallik göstereceğini iddia ederler
(Howell, 2008, s. 335). Ancak böyle bir eşik değeri vermek araştırmacıyı
yanıltabileceğinden dolayı örneklem büyüklükleri ne olursa olsun dağılımların
normalliği kontrol edilmelidir.
Normallik
kontrollerinde kullanılacak yöntemler:
·
Histogram,
gövde-yaprak diyagramı, normal Q-Q grafiği yardımıyla dağılımı görselleştirerek
ortaya çıkan şeklin çan eğrisine dolayısıyla normal dağılıma uyup uymadığı
kontrol edilir.
·
Veri setindeki
gruplara ait aritmetik ortalama, mod (tepedeğer) ve medyan ölçüleri
hesaplanarak bu değerlerin birbirine benzer olup olmadığına bakılır. Eğer
aritmetik ortalama, mod ve medyan değerlerinin birbirine yakın değerler çıkmış
ise normallik için bir kanıt elde edilmiştir (Güriş ve Astar, 2015, s. 179).
·
Her grup için
dağılımın çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılır. Normal dağılım gösteren
verilerde çarpıklık ölçüsü 0, basıklık ölçüsünün 3 olması gerekmektedir. Ancak
kabul edilebilir sınırlar farklı kaynaklarda farklı biçimde verilmiştir.
·
Normal
dağılımın kontrolü için geliştirilmiş bazı testler mevcuttur (Örneğin
Kolmogorov- Smirnov, Shapiro Wilks….).Bu testlerin yokluk hipotezi “dağılım
normal dağılımdır” biçimde kurulmuştur ve alternatif hipotezi de “dağılım
normal dağılım değildir” şeklinde ifade edilmiştir. Normallik testlerinde çıkan
sonuçların p-değeri 0,05’ten küçük ise yokluk hipotezi reddedilir. Bu durum ise
dağılımın normal dağılım olduğuna dair yeterli kanıt bulunmadığını gösterir.
Diğer taraftan, p-değeri 0,05’ten büyük çıkar ise yokluk hipotezini reddedemeyiz.
Bazı araştırmacılar (Akbulut, 2010, s. 46) Kolmogorov- Smirnov testinin
normallik için kullanılmasını sakıncalı bulurken Güriş ve Astar (2015, s. 180)
örneklem büyüklüğü 50’nin üzerinde olduğu durumlarda tercih edilmesi
gerektiğini söylemişlerdir. Ayrıca Shapiro-Wilk testinin diğer normallik testlerine
göre daha güçlü olduğu ifade edilmiştir (Şenoğlu ve Acıtaş, 2014, s. 43).
·
Yapılan
kontroller sonrasında normal dağılıma uygun olmayan bir grafik çıkar ise ve
parametrik t-testi yapmak isteniyorsa bu durumlarda transformasyonlar/dönüşümler
yapılarak dağılım normal dağılıma yakınsanabilir. Sağa çarpık bir eğri
bulunduğunda karekök veya logaritmik dönüşümü yapılması gerekirken, sola çarpık
bir dağılım için üstel veya 1/x dönüşümünün uygulanması doğrudur (Güriş ve
Astar, 2015, s. 180).
·
E.
Varyansların
homojenliği
a.
Her bir
örneklemin bağımlı değişkene ait varyansı birbirine eşit veya benzer olmalıdır
(Büyüköztürk, 2015, s. 48).
b.
Varyansların
homojenliğini test etmek için bazı testler geliştirilmiştir (Örn: Levene testi,
Cochan ve Bartlett gibi). Bunların arasında en çok kullanılanı Levene testidir.
Levene testi bir F dağılımı yardımıyla iki gruba ait evrenlerin varyanslarının
homojen olup olmadığını test eder (Güriş ve Astar, 2015, s. 183). Bu testin
yokluk hipotezi (H0: σ12= σ22)
iki varyansın eşit olduğu biçiminde kurulur. Tam tersi şekilde, alternatif
hipotez (HA: σ12≠ σ22)
varyansların eşit olmadığını gösterir. Böyle bir test sonucunda çıkan p-değeri
alfa anlamlılık derecesi olan 0,05’ten küçük ise yokluk hipotezi (varyansların
eşitliği) reddedilir. Bu durumda örneklemi alınan iki grubun varyanslarının
eşit olmadığına dair yeterli bilgi vardır.
c.
Varyansların
homojenliği varsayımı sağlanmadığı durumlarda Welch ve Brwon-Orsythe
istatistikleri kullanılarak ortalamalar arasında fark olup olmadığı kontrol
edilir (Alpar, 2016, s. 299). Bu test istatistiklerini SPSS yardımıyla kolayca
hesaplayabilirsiniz.
·
Yokluk
hipotezi;
H0: µ1=µ2 = µ3 =
….. = µn (grupların ait oldukların evren ortalamaları arasında fark
yoktur)
·
Alternatif
hipotez;
HA :
µ1≠µ2 ≠µ3
(grupların ait oldukların evren
ortalamalardan en az ikisi arasında fark vardır)
Anlamlılık seviyesinin seçilmesi
Alfa anlamlılık seviyesi 0,05
olarak seçilir.
Tek yönlü varyans analizinin hesaplanması
F-testi gerekli formüller
veya istatistik programları yardımıyla hesaplanır. F formülü;
İstatistiksel anlamlılığa karar verme
F-testi sonuçlarından
p-değeri anlamlılık düzeyi olan alfa 0,05’ten küçük ise veya hesaplanan F
değeri 0,05’lik anlamlılık düzeyindeki F, tablo değerinden büyük ise yokluk
hipotezi reddedilir ve örneklemlerin alındığı evren ortalamaları arasında en az
bir tane anlamlı fark vardır sonucuna varılır (Alpar, 2016, s. 303; Karasar, 2010,
s. 131).
Varyansın Kaynağı
|
Kareler Toplamı
|
Serbestlik Derecesi
|
Kareler Ortalaması
|
F-oranı
|
p-değeri
|
Gruplararası
|
KTGA
|
k-1
|
KOGA
|
KOGA/ KOHATA
|
|
Gruplariçi
|
KTGİ/HATA
|
n-k
|
KOHATA
|
|
|
Toplam
|
KTtoplam
|
n-1
|
|
|
|
F-testi anlamlı çıkmadığı durumlarda
Eğer
hesaplanan F değeri belirlenen F tablo değerinden küçük çıkarsa veya
F-değerinin karşısında yer alan anlamlılık değeri (p) ,05’in üstünde çıkar ise
karşılaştırılmak istenen gruplar arasında fark bulmak için yeterli bilgiye
ulaşılamamış demektir. Herhangi bir çoklu karşılaştırma işlemi yapılamaz.
Tek yönlü varyans analizi sonuçlarının istatistiksel
manada anlamlı çıkması ortalamalar arasında fark olduğunu gösterir. Ancak bu
farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığına dair herhangi bir sonuç vermez. Bu
sebepten, tespit edilen farklılığın hangi gruplara ait olduğunu görebilmeyi
sağlayan çoklu karşılaştırma (Post-Hoc) testleri geliştirilmiştir (Karasar, 2010,
s. 135).
Öncelikle
Post-Hoc testleri varyansların homojenliği varsayımının sağlanıp sağlanmamasına
göre iki gruba ayrılmıştır. Varyansların homojenliği durumunda kullanılabilecek
Post Hoc testleri: Tukey, Bonferroni, LSD, Sidak, Scheffe, Duncan, Tukey’s b,
Hochberg’s GT2, Gabriel. Örneklemlerin çekildiği evrenlerin varyanslarının
benzer olmadığı koşullarda ise Tamhane T2, Dunnet T3, Games-Howell ve Dunnet C
testlerinden biri kullanılır.
Bu
kadar çok Post-Hoc testinin bulunduğu bir durumda araştırmacılar hangi testi
seçeceğine karar veremeyebilir. Literatürde bulunan bazı öneriler aşağıda
verilmiştir.
Eşit varyans varsayımı
sağlandığında;
- Tukey ve
Bonferroni yapılan çalışmalarda en çok tercih edilen testlerdir ve benzer
sonuçlar verirler (Karasar, 2010, s. 135). Bu testler Tip I hatayı kontrol
altında tutmak için uyarlamalar yapmalarına karşın istatistiksel gücü azdır (Field,
2009, s. 374). Karşılaştırılacak ortalamaların sayısı az olduğunda Bonferroni
testini tercih etmek gerekir (Field, 2009, s. 374).
- En güçlü çoklu
karşılaştırma testlerinden biri Tukey HSD testidir (Güriş ve Astar, 2015, s.
221).
- LSD (Least
Square Difference) testi en liberal test olmakla birlikte Scheffe testi en
tutucu test olarak bilinmektedir (Huck, 2008, s. 290). Her ortalamanın sadece
bir kez kullandığı karşılaştırma durumlarında LSD kullanmak gerekir (Alpar,
2016, s. 303). LSD testi tip I hatayı kontrol altında tutmaya yönelik herhangi
bir uyarlaması bulunmadığından ikili t-testi sonuçlarına benzer sonuçlar
çıkmaktadır (Field, 2009, s. 374).
- Yalnızca tüm
ikili karşılaştırmalar yapılmak istendiğinde ve gruplardaki gözlem sayıları
eşit olduğunda Tukey HSD tercih edilmelidir (Field, 2009, s. 374; Güriş ve
Astar, 2015, s. 221; Özdamar, 2013, s. 304; Thompson, 2008, s. 329).
- Eşanlı ikili
karşılaştırmalarda grup sayısı 8 ve daha fazla olursa Tukey WSD testi daha
uygundur (Özdamar, 2013, s. 305).
- Grup sayısı
5’ten fazla olduğu durumlarda tutucu sonuçlar verebilen Bonferonni düzeltmesi
testini kullanmak sakıncalı olabilir (Alpar, 2016, s. 305).
- Ağırlıklı grup
ortalamalarının karşılaştırılması gereken durumlarda Bonferroni testi
kullanılması daha doğru olur (Özdamar, 2013, s. 305).
- Tip I hatanın
kontrol altında tutulması çok önemli ise Bonferroni tercih edilmelidir (Field,
2009, s. 375; Field ve Hole, 2003, s. 178).
- Gruplar
arasındaki tüm kombinasyonların karşılaştırılması yapılmak istendiğinde Scheffe
testi kullanılmalıdır (Güriş ve Astar, 2015, s. 222).
- Çoklu
karşılaştırma yaparken tutucu davranarak en ufak farklılığın tespit edilmesi
isteniyorsa Scheffe testi en uygun testtir (Büyüköztürk, 2015, s. 49).
- Örneklem
büyüklüğünün fazla olduğu ve kompleks karşılaştırmaların planlandığı durumlarda
Scheffe testi tercih edilmelidir ancak tip II hata payının büyük olduğunda
Scheffe testi yeterli istatistiksel güce sahip olmayabilir (Özdamar, 2013, s. 304;
Thompson, 2008, s. 329)
- Ortogonal
karşılaştırmalarda en güçlü sonucu veren test Scheffe’dir (Güriş ve Astar,
2015, s. 222; Özdamar, 2013, s. 304).
- Araştırmada bir
deney grubunun bir kontrol grubu ile karşılaştırılması söz konusu olduğunda
Dunnet testi kullanılabilir (Alpar, 2016, s. 304; Güriş ve Astar, 2015, s.
222).
- Dunn ve Sheffe
testlerine göre Tukey testi daha çok güce sahiptir (Field, 2009, s. 374).
Eşit varyans varsayımı
sağlanmadığında;
- Deneysel
çalışmalarda deney grubu ile kontrol grubunun ortalamalarının
karşılaştırılmasında Dunnet C testi kullanılabilir (Güriş ve Astar, 2015, s.
222; Özdamar, 2013, s. 304).
- Hassas
karşılaştırmalar yapmak istendiğinde ise Tamhane’s T2 testi tercih edilmelidir
(Akbulut, 2010, s. 126; Field, 2009, s. 374; Güriş ve Astar, 2015, s. 223).
- Games-Howell
testi örneklem büyüklüğünün küçük olduğu durumlarda liberal sonuçlar verme
eğilimi göstermektedir (Akbulut, 2010; s. 126; Field, 2009, s. 374).
- Varyanların
eşit olmadığı bilinen durumlarda Games-Howell testi daha doğru sonuçlar
vermektedir (Field, 2009, s. 374).
ÖNERİ: Çoklu
karşılaştırmalar ile ilgili daha fazla bilgi için Toothaker'in (1993) yazmış olduğu kitap incelenebilir.
Tek yönlü varyans analizi
sonuçlarının etkilerinin büyüklüğü merak edildiğinde eta-kare hesaplaması ile
bulunur.
Eta-kare= KTgruplarası/
KTtoplam
Eta-kare hesaplaması bazı
noktalarda yanlı davranabildiği için daha uyarlanmış hali olan omega-kare
yöntemi tercih edilebilir (Field, 2009, s. 389; Field ve Hole, 2003, s. 181).
Huck (2008, s. 276) tek yönlü varyans
analizinde kısmi eta-kare, omega-kare ve Cohen’s f yöntemlerinin sıklıkla
kullanıldığına dikkat çekmiştir.
Yöntem
|
Küçük etki
|
Orta etki
|
Büyük etki
|
Eta
|
.10
|
.24
|
.37
|
Eta-kare
|
.01
|
.06
|
.14
|
Omega-kare
|
.01
|
.06
|
.14
|
Kısmi eta-kare
|
.01
|
.06
|
.14
|
Cohen’s f
|
.10
|
.25
|
.40
|
Çağrı merkezi mesleki yetkinlik geliştirme eğitim programı
katılımcılarının programın bağlam boyutuna ilişkin görüşleri katılımcıların
eğitim düzeylerine (lise, önlisans, lisans ve yüksek lisans) göre
farklılaşmakta mıdır? (Kavgaoğlu,
2017, s. 142)
Bağımlı değişken: Çağrı
merkezi mesleki yetkinlik geliştirme eğitim programı katılımcılarının programın
bağlam boyutuna ilişkin görüşleri
Grup değişkeni: eğitim düzeyleri (lise,
önlisans, lisans ve yüksek lisans)
Örnek: Öğretmenlerin
örgütsel kimlik algılarının branşlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını
merak eden bir araştırmacı tek yönlü ANOVA yöntemini kullanabilir. Bağımlı
değişken olan örgütsel kimlik algıları sürekli ve normal dağılım göstermiş
olsun. Öğretmenlerin branşları kategorileri ise Matematik, Türkçe, Yabancı Dil,
Fen Bilgisidir.
Veri setine
ulaşmak için tıklayınız.
SPSS’de tek yönlü ANOVA
yapabilmek için Analyze sekmesinden Compare Means üzerine gelinir. Çıkan
menüden one-way ANOVA tercih edilir.
Açılan pencerenin sol sütunundaki değişkenlerden bağımlı değişken dependent list kutusuna, grup değişkeni
ise factor kutusuna atılır. Options butonuna basıldığında ise
betimsel istatistik değerleri için descriptive
statistics, varyansların homojenliği için homogenity of variance seçeneği tercih edilir. Continue ve OK basılarak
analiz yapılır. Eğer sonuçlardan ANOVA test sonuçları anlamlı çıkar ise tekrar
aynı sekmeden Post Hoc tercih
edilerek varyansların homojenliği duruma göre çoklu-karşılaştırma testi
seçilir.
Öncelikle grupların
varyansının homojenliği Levene testi ile kontrol edilmiştir. Bu test sonucunda p değeri ,05’ten büyük bulunduğu için öğretmenlerin
örgütsel kimlik algılarının tüm branşlardaki varyansları homojendir. Grupların
varyanslarının homojen olduğu ortaya çıktıktan sonra gruplar arasında örgütsel kimlik
algıları değişkeni açısından anlamlı fark olup olmadığı tek yönlü varyans
analizi ile test edilmiştir. Tek yönlü
varyans analizi sonuçlarına bakıldığında F-dağılımı ,05 düzeyinde istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuştur. Sonuç olarak, öğretmenlerin örgütsel kimlik algıları
branşlara göre farklılık göstermektedir. Çoklu karşılaştırma testi olarak Tukey
yöntemi tercih edilmiştir. Tukey testi sonuçlarına göre, Fen bilimleri branşı
diğer branşlardan anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Ancak Matematik,
Türkçe ve Sosyal bilgiler branşları anlamlı farklılık göstermemektedir.
Tablo
Öğretmenlerin Örgütsel
Kimlik Algılarının Branşlarına göre Tek Yönlü ANOVA Sonuçları
Kaynak
|
sd
|
Kareler
Toplamı
|
Kareler
Ortalaması
|
F
|
p
|
Grup içi
|
3
|
588.221
|
196.074
|
18.591
|
.000
|
Gruplar arası
|
15
|
158.200
|
10.547
|
|
|
Toplam
|
18
|
746.421
|
|
|
|
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde
SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS
çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma
deseni. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Field, A. (2009). Discovering
statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.
Field, A., & Hole, G. (2003). How
to design and report experiments. Thousand Oaks, CA: Sage.
Güriş, S., & Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik.
İstanbul: Der Yayınları.
Howell, D. C. (2016). Fundamental
statistics for the behavioral sciences. Boston: Nelson Education.
Huck, S. W. (2012). Reading
statistics and research. New York, NY: Pearson.
Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kavgaoğlu, D. (2017). Çağrı merkezi mesleki yetkinlik geliştirme eğitim programının
değerlendirilmesi (Yayınlanmamış
Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar
ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB. Eskişehir: Nisan Kitapevi.
Şenoğlu, B., & Acıtaş, Ş. (2014). İstatistiksel deney tasarımı: Sabit etkili
modeller. Ankara: Nobel Yayınları.
Thompson, B. (2008). Foundations of
behavioral statistics: An insight-based approach. New York, NY: Guilford
Press.
Türkçe Kaynaklar:
https://sedatsen.files.wordpress.com/2018/12/7.SUNUM_.pdf
Bu metine atıfta bulunmak için: Karakaya Özyer, K. (2019). ANOVA, İlişkisiz Örneklemler için Tek Yönlü Varyans Analizi [Blog]. Retrieved 24 June 2022, from https://nicelanalizlericindesteksistemi.blogspot.com/.