Bu bölümde neler var?
1. Bölüm: Tek yönlü kovaryans analizi (ANCOVA) nedir?
2. Bölüm: ANCOVA avantajları nelerdir?
3. Bölüm: ANCOVA kullanım alanları
4. Bölüm: ANCOVA varsayımları
5. Bölüm: Etki büyüklüğü hesaplama
6. Bölüm: ANCOVA için amaç cümlesi
7. Bölüm: SPSS uygulaması
8. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
9. Bölüm: Sonuçların raporlanması
2. Bölüm: ANCOVA avantajları nelerdir?
3. Bölüm: ANCOVA kullanım alanları
4. Bölüm: ANCOVA varsayımları
5. Bölüm: Etki büyüklüğü hesaplama
6. Bölüm: ANCOVA için amaç cümlesi
7. Bölüm: SPSS uygulaması
8. Bölüm: Sonuçların yorumlanması
9. Bölüm: Sonuçların raporlanması
Kovaryans analizi varyans analizinin geliştirilmiş
hali olarak karşımıza çıkmaktadır. Varyans analizinde bağımsız değişkenin
farklı düzeylerindeki değerlerin birbirinden farkı incelenirken kovaryans
analizi böyle bir farklılık incelenirken bağımlı değişkeni etkiyeceği düşünülen
başka bir bağımsız değişkenin etkisi kontrol altına alınmasına yardımcı olur
(Kalaycı, 2010, s. 185). ANCOVA deseni, “ortak değişkene göre ayarlanmış grup
ortalamalarının, birbirinden anlamlı bir şekilde farklılık gösterip
göstermediğini test eder.” (Büyüköztürk, 2015, s. 123).
ANCOVA’da ANOVA’da olduğu gibi bir bağımlı değişken
ve bağımsız değişken(ler) vardır. Farklı olarak, aradeğişken-kovaryant değişken
bulunmaktadır. Kovayrant değişken bağımlı değişken ile ilişkili olurken
bağımsız değişken ile ilişkisiz olmalıdır (Creswell, 2008). Tek bir bağımlı değişken ve yalnızca bir bağımsız değişken var
ise tek yönlü ANCOVA, tek bir bağımlı değişken ancak birden fazla bağımsız
değişken mevcut ise faktöriyel ANCOVA, birden fazla bağımlı değişken ve birden
fazla bağımsız değişken olursa çok değişkenli ANCOVA (MANCOVA) biçiminde
isimlendirilir.
Kovaryans analizi varyans analizi gibi parametrik
bir test olduğu için varsayımların karşılanması durumunda güçlü sonuçlar verir
(Kalaycı, 2010, s. 185). Ancak varyans
analizinden farklı olarak bu yöntem de varyans analizi ve regresyon analizi
birlikte kullanılarak istenilen grup ortalamaları arasındaki farklılık
incelenir. Regresyon analizi yardımıyla bağımlı değişkene ait düzeltilmiş
değerler üretilir ve sonrasında varyans analizi uygulanarak faktör düzeylerine
ait ortalamaların birbirinden farklı olup olmadığı tespit edilir (Büyüköztürk,
2015, s. 121; Kalaycı, 2010, s. 185). Regresyon analizi aşamasında kovaryant
değişken (bağımlı değişkene etkisi olduğu düşünülen değişken) ile bağımlı
değişken arasında doğrusal ilişki olup olmadığına bakılır. Böyle bir doğrusal
ilişki varsa gerekli düzeltmeler yapılır. Bu düzeltmeleri yapmanın amacı
kovaryant değişkenin bağımlı değişkendeki varyansını kontrol altına alarak hata
varyansını düşürmektir.
· Modelde
istenmeyen varyans (hata varyansı) ve
Tip II hata azalır. Böylece istatistiksel güç artırılmış olur (Akbulut, 2010, s.
163; Büyüköztürk, 2015, s. 121).
· Örneklem
büyüklüğünün az olduğu durumlarda etkili sonuçlar verebilmektedir (Kalaycı,
2010, s. 185).
· ANOVA’daki gibi
bir bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisi veya grup ortalama
değerlerinin birbirinden istatistiksel anlamda farklılığı araştırılırken
bağımlı değişkeni etkileyebilme olasılığı olan başka bir değişkeni modele dâhil
etmek istendiğinde kullanılabilir.
· ANOVA
yapılırken oluşturulan grupların eşlenmiş olması gerekmektedir. Ancak pratikte
bu durum her zaman mümkün olmayabilir. Oluşturulan grupların rastgele
seçilemediği veya rassal olarak seçildiği ancak eşitlenemediği durumlarda
ANCOVA analizi kullanılarak bu farklılıkların etkisi kontrol altında
tutulabilir (Kalaycı, 2010, s. 185).
· Öntest-sontest
deneysel çalışmalarda ön testleri eşit olmayan gruplar kullanılmak zorunda
kalındığında öntest puanları kovaryant değişken olarak alınarak ANCOVA analizi
yapılabilir (Akbulut, 2010, s. 164).
·
Bağımlı
değişken eşit aralıklı veya oranlı ölçeklerle toplanmış olmalıdır.
· Bağımsız
değişkendeki gruplar ilişkili olmamalı yani bağımsız olmalıdır (Büyüköztürk,
2015, s. 122).
·
Bağımsız
değişkendeki grupların varyansları homojen olmalıdır.
·
Bağımsız
değişkendeki gruplar içi regresyon katsayıları eşit olmalıdır.
·
Bağımlı
değişken normal dağılım göstermelidir.
·
Kovaryant
değişken eşit aralıklı veya oranlı ölçeklerden elde edilmelidir.
·
Kovaryant
değişken teorik olarak bağımlı değişken ile ilişkisi ortaya konmuş olmalıdır
(Büyüköztürk, 1998, s. 94; Kalaycı, 2010, s. 185).
·
Kovaryant
değişkenin verilerin toplayan ölçme aracının güvenirliği ispatlanmış olmalıdır.
Veriler deneysel çalışma yapılmadan önce toplanmalıdır (Akbulut, 2010, s. 163;
Thompson, 2008, s. 356).
· Birden fazla
kovaryant değişken olduğunda bu değişkenler arasında multicollinearity- çoklu bağımlılık olmamalıdır (Kalaycı, 2010, s. 185).
· Kovaryant
değişken ile bağımlı değişken arasında doğrusal bir ilişki bulunmalıdır
(Büyüköztürk, 1998, s. 94; Kalaycı, 2010, s. 185).
· Gruplarda
regresyon eğimleri homojen (homogenity of regression slopes) ve dolayısıyla
regresyon katsayıları eşit olmalıdır (Büyüköztürk, 2015, s. 122). Daha açık bir
ifade ile kovaryant değişken ile bağımlı değişken arasındaki ilişkiye bağımsız
değişkenin etkisi olmamalıdır (Kalaycı, 2010, s. 185). Özel olarak, tek yönlü
ANCOVA modelinde regresyon doğruların paralelliğine bakılır (Büyüköztürk, 1998,
s. 94). Bu durumu test etmek için kovaryant değişken ile bağımlı değişkenin
regresyon eğrileri bağımsız değişkenin grupları için ayrı ayrı çizilir ve bu
grafikteki eğriler incelenir. Eğer eğrilerde gözle görülür bir fark yok ise
regresyon eğimleri homojendir sonucu çıkartılabilir. Diğer bir yöntem ise
bağımsız değişken ile kovaryant değişkenin etkileşim etkisini incelemektir.
Hazır yazılımlar ile kolaylıkla hesaplanabilen bu etkileşimin anlamlılık değeri
p > 0,05 ise bağımsız değişken ile kovaryant değişken etkileşime girmemiş ve
regresyon eğimleri homojendir denilebilir.
Frigon ve Laurencelle’nin (1993) ANCOVA analizi yapmak için
hazırlamış olduğu basamaklar:
1. Basamak:
Öncelikle ANCOVA varsayımlarından biri olan bağımsız değişkenin gruplarındaki
regresyon eğimlerin homojenliği test edilir. F-testi yardımıyla test edilen bu
durumda p <0,05 çıktığı durumlarda istatistiksel anlamlılık bulunur ve
gruplar içi regresyon eğimleri homojendir.
2. Basamak:
bağımlı değişken ile kovaryant değişken arasında doğrusal bir ilişkinin varlığı
incelenir.
3. Basamak:
bağımlı değişken ile kovaryant değişken arasında doğrusal bir ilişki bulunmaz
ise doğrusal olmayan ANCOVA gibi farklı tekniklere yönlenmelidir. Eğer doğrusal
ilişki ortaya çıkmış ise ANCOVA uygulanarak grupların düzeltilmiş ortalamaları
arasındaki fark olup olmadığı incelenmelidir.
4. Basamak:
Ortak değişkene göre düzenlenmiş grup
ortalamaları farkları istatistiksel olarak anlamlı çıktığı durumlarda üç ya da
daha fazla grubun karşılaştırılması için post-hoc (çoklu karşılaştırma) testlerine
başvurulur (Büyüköztürk, 2015, s. 123).
ANCOVA
modelinin etki büyüklüğünü eta-kare veya kısmi eta-kare hesaplamaları ile bulmak
mümkündür (Büyüköztürk, 2015, s. 95).
UYARI: Keppel ve Zedeck (1989), yarı-deneysel çalışmalarda
yani grupların rassal olarak atanmadığı durumlarda ANCOVA modelini kullanmanın
sakıncalı sonuçlar ortaya koyabileceği ve sonuçların yorumlamasında hatalar
olabileceğine dikkat çekmiştir (Thompson, 2008, s. 354-355). Özellikle
regresyon eğimlerinin homojenliği varsayımının sağlanmadığı şartlar altında
ANCOVA kullanılmaması gerekmektedir.
Dersin işlenişinde MAG uygulaması kullanımının
sosyo-ekonomik düzeyi düşük okuldaki ortaokul öğrencilerinin fen ve teknolojiye
ilişkin tutum öntest puanları kontrol edildiğinde, akademik başarı sontest
puanlarından oluşan bağımlı değişken ortalamasına anlamlı bir etkisi var mıdır?
(Yıldırım, 2017, s. 80)
Bağımlı değişken: Akademik başarı
Kovaryant değişken: Fen ve teknolojiye ilişkin
tutumları
Grup değişkeni: Sosyo-ekonomik düzey
ANCOVA’nın
varsayım kontrolü yapıldıktan sonra SPSS’de General Linear Model kısmından univariate
sekmesine tıklanır. Sonrasında çıkan pencereden bağımlı değişkeni dependent variable kısmına, grup
değişkenini ise Fixed Factor(s)
kısmına atılması gerekir. Kovaryant değişkeni de covariate(s) bölmesine atılması önemlidir. Options butonuna tıklandıktan sonra Display yazan kısmındaki “Descriptive
statistics” işaretlenir. Ok tıklandıktan sonra Model butonuna basılır. Custom işaretlenerek Factors&Covariates kısmından model
kısmına değişkenler atılır. Ok butonuna
basarak analiz sonlandırılır.
ANCOVA'nın SPSS uygulamasını video üzerinden öğrenmek isterseniz bu kanalı ziyaret edebilirsiniz.
ANCOVA'nın SPSS uygulamasını video üzerinden öğrenmek isterseniz bu kanalı ziyaret edebilirsiniz.
Varsayımların
sağlandığını gösterdikten sonra test of between-subjects effects tablosu
kontrol edilir. Bu tablodaki Grup değişken * Kontrol değişken etkileşimine ait anlamlılık
düzeyi kontrol edilir. Eğer tablonun bu satırındaki p değeri ,05’ten büyük ise farklı
gruplardaki regresyon eğimlerinin eşit olduğu sonucuna ulaşılır. Sonrasında tests
of between subject effect tablosundaki Grup değişkenine ait p değerine bakılır.
Eğer grup değişkenini anlamlılık değeri (p) 0,05’ten küçük ise grupların
ortalamaları arasında fark vardır sonucu çıkartılır.
“ANCOVA
sonuçlarına göre, ortaokul öğrencilerinin fen ve teknolojiye karşı tutumları
kontrol altına alındığında farklı sosyo ekonomik düzeyine sahip gruplardaki öğrencilerin
akademik başarılaro arasında anlamlı bir fark vardır.”
Tablo
ANCOVA Analizi Sonuçları
Varyansın
Kaynağı
|
Karelerin
Toplamı
|
sd
|
Karelerin
Ortalaması
|
F
|
Anlamlılık
düzeyi
|
Bağımlı değişken
|
|||||
Gruplar
|
|||||
Grup*Kovaryant
değişken
|
|||||
Hata
|
|||||
Toplam
|
Not: Tablonun Word haline ulaşmak için tıklayınız.
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde
SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS
çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma
deseni. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Frigon, J. Y., & Laurencelle, L. (1993).
Analysis of covariance: A proposed algorithm. Educational and
Psychological Measurement, 53(1), 1-18.
Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok
değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
Thompson, B. (2008). Foundations of
behavioral statistics: An insight-based approach. New York, NY: Guilford
Press.
Yıldırım, P. (2017). Ortaokul öğrencilerinin
yaptıkları spor branşlarına göre spora güdülenme düzeylerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir
Üniversitesi, Balıkesir.
Bu metine atıfta bulunmak için: Karakaya Özyer, K. (2019). ANCOVA-Kovaryans Analizi [Blog]. Retrieved 24 June 2022, from https://nicelanalizlericindesteksistemi.blogspot.com/.