Faktöriyel ANOVA (Factorial Analysis
of Variance)
Zorluk Derecesi J
Bu bölümde neler var?
1. Bölüm: Faktöriyel Varyans Analizi nedir?
2. Bölüm: Hipotez testi
3. Bölüm: Rassal etkili ve sabit etkili model nedir?
4. Bölüm: Çoklu karşılaştırma (Post-hoc) testleri
5. Bölüm: Faktöriyel Varyans Analizi varsayımları
6. Bölüm: SPSS uygulaması
7. Bölüm: Faktöriyel Varyans Analizi için amaç cümlesi
8. Bölüm: Kaynakça
2. Bölüm: Hipotez testi
3. Bölüm: Rassal etkili ve sabit etkili model nedir?
4. Bölüm: Çoklu karşılaştırma (Post-hoc) testleri
5. Bölüm: Faktöriyel Varyans Analizi varsayımları
6. Bölüm: SPSS uygulaması
7. Bölüm: Faktöriyel Varyans Analizi için amaç cümlesi
8. Bölüm: Kaynakça
Varyans
analizinde kullanılan kategorik bağımsız değişkenlere faktör adı verilir. Eğer
varyans analizi yapılmak istenen modelde tek bir bağımlı değişken ve iki ve
ikiden fazla bağımsız (faktör) değişken var ise bu analiz faktöriyel adı ile
anılmaktadır. Genellikle deneysel çalışmalarda karşımıza çıkan faktöriyel
desenlerde bir faktörün her bir düzeyi (level) ile diğer faktörlerin her bir
düzeyi eşleştirilir (Howell, 2008, s. 419).
Faktöriyel
ANOVA modeli, Tek yönlü ANOVA modeline
göre sonuçları yorumlarda daha ayrıntılı ve genellenebilir bilgiler verir
(Howell, 2008, s. 419). Tek yönlü ANOVA modelinde yalnızca tek bir faktörün
bağımlı değişken üzerindeki etkisini gösterilirken faktöriyel ANOVA modelinde
iki faktörün (bağımsız değişkenin) ve bu faktörlerin etkileşimlerinin bağımlı
değişken üzerindeki etkisi de incelenebilmektedir (Akbulut, 2010, s. 137; Howell,
2008, s. 419). Bu avantajlara ek olarak, faktöriyel desenler daha az katılımcı
ile istatistiksel güç kaybı olmadan analizler yapabilmekte ve böylece daha
ekonomik araştırmalar sağlayabilmektedir (Howell, 2008, s. 419).
Faktöriyel
desenlerin birden fazla çeşidi vardır ve isimlendirilmeleri desende kullanılan
bağımsız değişkenin sayısı ve düzeyleri ile yapılmaktadır. Örneğin; iki
bağımsız değişkenin bulunduğu durumlarda iki yönlü faktöriyel ANOVA (two-way
factorial ANOVA) ismi verilirken birinci bağımsız değişken iki düzeyli ikinci
değişken üç düzeyli ise o zaman 2 x 3 faktöriyel ANOVA biçiminde ifade edilir.
Bir araştırmanın yöntem kısmında araştırmacı 3 x 2 x 3 faktöriyel ANOVA modeli
kullandığından bahsettiğinde bu modelde 3 bağımsız değişkenin yani faktörün
olduğunu ve değişken düzeylerinin (grupları) sırasıyla 3, 2 ve 3 olduğunu
söyleyebiliriz.
Faktöriyel
ANOVA yönteminde bağımsız değişkenlerin tek başlarına etkilerine ana etki (main
effect), birliktelikten doğan etkilerine etkileşim etkisi (interaction effect)
denir. Bu etkilerden etkileşim etkisinin anlamlı çıkması durumunda ana
etkilerden daha önemli bir sonuca varmış olunur (Akbulut, 2010, s. 137).
Belirlenmesi gereken
hipotezler bağımsız değişken (faktör ) sayısına göre değişmektedir.
H0: 1. Faktörün
düzeylerinin ortalama değerleri arasında fark yoktur (1. Faktörün bağımlı
değişken üzerinde etkisi yoktur)
H1: 1. Faktörün
düzeylerinin ortalama değerleri arasında fark vardır (1. Faktörün bağımlı
değişken üzerinde etkisi vardır)
H0: 2. Faktörün
düzeylerinin ortalama değerleri arasında fark yoktur (2. Faktörün bağımlı
değişken üzerinde etkisi yoktur)
H1: 2. Faktörün
düzeylerinin ortalama değerleri arasında fark vardır (2. Faktörün bağımlı
değişken üzerinde etkisi vardır)
H0: 1. Faktör
ile 2. Faktörün etkileşimi anlamsızdır.
H1: 1. Faktör
ile 2. Faktörün etkileşimi anlamsız değildir.
Test istatistiklerinin hesaplanması
Belirlenen hipotezlerin
testi F istatistiği ile yapılmaktadır. Bunun için kareler toplamı, kareler
ortalaması ve serbestlik derecesine ihtiyaç vardır (Alpar, 2016, s. 389).
2-yönlü Faktöriyel ANOVA
modelindeki varyanslar aşağıdaki gibi temsil edilir:
Toplam Varyans = Faktör A
varyansı + Faktör B varyansı + Faktör A x Faktör B etkileşim varsansı + Hata
varyansı
Bu eşitlikten hareketle
bağımlı değişkene ait kareler toplamı aşağıdaki gibi parçalanabilmektedir:
KTtoplam = KTA
+ KTB + KTAB+ KTe
Anlamlılık seviyesinin belirlenmesi
Alfa 0,05 olarak seçilir.
İstatistiksel Kararın verilmesi
Hesaplanan F değeri ile F
tablo değerleri hem grup içi hem de etkileşimler için karşılaştırılır. Öncelikle
etkileşim anlamlılığı test edilmelidir. F tablo değeri (belirlenen anlamlılık
seviyesi ve serbestlik derecesinde) F etkileşim değerinden küçük ise yani p
< 0,05 ise yokluk hipotezi reddedilir ve etkileşimin istatistiksel olarak
anlamlı olduğu söylenir. Sonrasında ana etkilere bakılır. Bu aşamada da benzer
şekilde 1. Faktörün etkisinin önemliliği F tablo değerinin F hesaplanan
değerden küçük olması durumunda gösterilir. Yani p < 0,05 olduğu durumlarda
yokluk hipotezi reddedilerek 1. Faktörün bağımsız değişken üzerindeki etkisinin
anlamlı olduğu sonucuna varılır. Aynı şekilde 2. Faktörün ana etkisinin
anlamlılığı da tespit edilir.
Kaynak
|
Kareler toplamı
|
Serbestlik derecesi
|
Kareler ortalaması
|
F
|
Anlamlılık
(p-değeri)
|
Sabit
|
|||||
Faktör A (1. Faktör)
|
KTA
|
SDA
|
KOA
|
||
Faktör B (2. Faktör)
|
KTB
|
SDB
|
KOB
|
||
Etkileşim
|
KTAxB
|
SDAxB
|
KOAxB
|
||
Hata
|
KTe
|
SDTOPLAM-( SDA+ SDB+ SDAxB)
|
KOe
|
||
Toplam
|
KTtoplam
|
SDTOPLAM
|
Bağımlı
değişkenin üzerinde etkisinin araştırıldığı bağımsız değişkenin veya faktörün
düzeylerinin rassal olarak yani yansız olarak seçildiği desenlere rassal etkili
model adı verilir. Öte yandan, tüm faktör düzeylerinin desene dâhil edildiği
durumlarda sabit etkili model kullanılmalıdır (Büyüköztürk, 2015, s. 55). Bu
sebepten, çalışmanın en başında seçilen bağımsız değişkenin düzeylerinin nasıl
belirlendiğinin ifade edilmesi ve uygun modelin seçilmesi gerekmektedir. Rassal
faktöre süre değişkeni örnek verilebilir. Örneğin süre değişkenini 1 ay, 3 ay
ve 6 ay gibi 3 düzeyli kategorik hale getirildiğinde faktöriyel ANOVA modelinde
bu değişken rassal faktör olarak tanımlanır.
Değişkenler
ve türleri belirlendikten sonraki en önemli adım modeli oluşturma aşamasıdır.
Bu aşamada araştırmanın amaçlarına uygun olacak şekilde sadece ana etkiler
ve/veya etkileşim etkisi incelenmek istenebilir. Bu amaçlar göz önünde
bulundurularak model kısmı oluşturulur.
Faktörlerin
temel etki testlerinin hesaplamaları farklılık gösterse de Tip I, Tip2, Tip3 ve
Tip 4 yaklaşımlarda ortak etki hesaplamaları değişmemektedir (Büyüköztürk,
2015, s. 55).
Tip
I (Type I) model hiyerarşik yaklaşımının, seçilen faktör düzeylerinin teorik
olarak önceliğinin söz konusu olduğu deneysel olmayan desenlerde kullanılması
önerilir(Büyüköztürk, 2015, s. 55). Dengelenmiş desenlerde veya polinom
regresyon modellerinde kullanılabilir (Kalaycı, 2010, s. 143).
Tip
II (Type II) model klasik deneysel yaklaşımı, faktörlerin düzeylerinin her bir
gözeneğindeki birey sayısı birbirinden farklı olduğu durumlarda kullanılabilir.
Tip
III (Type III) model regresyonel yaklaşım ise gözeneklerdeki birey sayısı eşit
olduğunda kullanılır. (Büyüköztürk, 2015, s. 55). Dengelenmiş ve dengelenmemiş
modellerde kullanılan bu model türünün sonuçlarını yorumlamak daha kolay olduğu
için sıklıkla kullanılır ve SPSS’de varsayılan seçenek olarak verilir (Kalaycı,
2010, s. 143).
Tip
IV (Type IV) gözeneklerde boş grup yoksa Tip IV tercih edilebilir (Kalaycı,
2010, s. 143).
Faktöriyel
ANOVA modellerindeki etkileşim etkisini tespit etmek için profil grafiklerden
yararlanılabilir. Bu grafiklerde yatay eksen 1. Faktörü, dikey eksen 2. Faktör
değerlerini gösterir. Sonuç olarak faktörlerin her bir düzeyinin gösterildiği
bir çizgi grafiği oluşturulur. Grafikte oluşan çizgilerin kesişiminin oluştuğu
durumlarda etkileşim mevcuttur ve paralel çizgilerin belirlendiği durumlarda
etkileşim yoktur sonucu çıkarılabilir (Alpar, 2016, s. 384).
Faktörlerin
düzeylerinin bağımlı değişkenleri üzerindeki etkisi anlamlı ve düzeylerin 2’den
fazla olduğu durumlarda post-hoc testleri yardımıyla hangi grupların farklılık
oluşturduğu tespit edilebilir.
Faktöriyel
ANOVA için tek-yönlü ANOVA gibi varyansların homojenliğinin sağlandığı ve
sağlanmadığı durumlar için farklı çoklu karşılaştırma testleri mevcuttur.
Varyanslar eşit ise Tukey, Bonferroni, Sidak, Scheffe, LSD testleri
kullanılırken varyanların eşit olmadığı durumlarda Tamhane T2, Dunnett T3 ve
Games-Howell testleri tercih edilmelidir.
A.
Bağımsız değişkendeki
her bir düzey veya grup gözlemlerinin alındıkları evrenler normal dağılım
gösterir (Büyüköztürk, 2015, s. 55). Normallik varsayımı nasıl test edilir?
B.
Bağımsız
değişkendeki her bir düzey veya grup gözlemlerinin ait oldukları evrenlerin
varyansları eşittir (Büyüköztürk, 2015, s. 55). Varyansların homojenliği nasıl
test edilir?
C.
Çalışmada
toplanan gözlemler birbirinden bağımsızdır (Büyüköztürk, 2015, s. 55).
D.
Bağımlı
değişken eşit aralıklı veya oranlı ölçeklerle elde edilmiş olmalıdır (Alpar,
2016, s. 387).
Eta-kare ve omega-kare ve
Cohen’s d hesaplamaları ile etki büyüklükleri hesaplanabilir (Alpar, 2016, s. 393;
Huck, 2008, s. 339).
Yöntem
|
Küçük
etki
|
Orta
etki
|
Büyük
etki
|
Cohen’s
d
|
,20
|
,50
|
,80
|
Eta-kare
|
,01
|
,06
|
,14
|
Omega-kare
|
,01
|
,06
|
,14
|
Cohen’s
f
|
,10
|
,25
|
,40
|
Örnek: Bir araştırmacı grubu akademisyenlerin
tekno-pedagojik uygulamalara karşı tutumlarını incelemek istiyor.
Katılımcıların yaş grupları (genç-yaşlı) ve cinsiyetleri (kadın-erkek)
değişkenlerinin farklılaşıp farklılaşmadığını merak ediyorlar. Özellikle, akademisyenlerin
yaşlarının cinsiyetleri ile etkileşime bakmak istiyorlar. Bu aşamada Faktöriyel
ANOVA yöntemi tercih edilmelidir.
SPSS de faktöriyel ANOVA yapabilmek için
öncelikle Analyze sekmesindeki General Linear Model kısmına
gelinir. Univariate seçilerek
açılan pencereden bağımlı değişken dependent variable kısmına,
fix değişken fix
factor kutusuna, rastgele değişken random factor kutusuna
atılır. Options butonundan
ise descriptive
statistics, homogenity test tercih
edilir. Eğer araştırmanın gücü ve etki büyüklüğü merak ediliyor ise observed power ve estimates of effect size
seçilir. Continue ve OK tuşuna basılarak analiz çıktısı elde edilir.
Gruplar arasındaki farkın hangi gruplardan kaynaklandığı görebilmek için Post Hoc bölmeesine tıklanır. Karşınıza çıkan pencereden factors altındaki değişkenler sağ taraftaki post hoc tests for kısmına aktarılır. Varyansların homojenlik durumu göz önünde bulundurularak Tukey veya Tamhane's T2 testleri tercih edilir.
Üniversite öğrencilerinin, tolerans düzeyleri yaşadıkları kültür
(Türkiye ve Amerika) ve medeni durum açısından farklılaşmakta mıdır? 2X2 ANOVA modeli.
Bağımlı değişken: üniversite öğrencilerinin tolerans düzeyleri
Bağımsız değişkenler: kültür (Türkiye ve Amerika) ve medeni durum (evli
ve bekar)
Sonuçların Yorumlanması
Sonuçların Yorumlanması
Varyansların homojenliği sağlandığı durumlarda SPSS çıktılarından Tests of between subjects effects tablosu yorumlanır. Bu tablodaki değişkenlere ait anlamlılık değerlerinin ,05'ten küçük olması grup ortalamaları arasında fark olduğunu gösterir. Örneğin, kültür değişkene ait anlamlılık düzeyi ,02 bulunduğu takdirde Türkiye ve Amerikadaki üniversite öğrencilerinin tolerans düzeyleri arasında anlamlı bir fark gözlenmiştir. Estimates tablosu incelenerek hangi gruptaki öğrencilerin tolerans düzeylerinin yüksek olduğu belirlenebilir. Tests of between subjects effects tablosundaki bir diğer değişken olan medeni durumun anlamlılık düzeyi ,67 bulunmuş olsun. Bu durumda medeni durum tek başına üniversite öğrencilerinin tolerans düzeylerine etkisi bulunamamıştır. Son olarak, tabloda bulunan etkileşim (kültür x medeni durum) değişkeni incelenmelidir. Etkileşim değişkenin anlamlılık düzeyi ,98 bulunduğu için kültür ve medeni durum değişkenleri birlikte ele alındığında öğrencilerin tolerans düzeyleri üzerinde anlamlı farklılık göstermemektedir sonucu çıkartılabilir.
"Bu çalışmada kültür ve medeni duruma göre üniversite öğrencilerinin tolerans düzeyleri karşılaştırılmak istenmektedir. Yapılan faktöriyel ANOVA analizi sonucunda öğrencilerin Türk veya Amerikan olmasına göre öğrencilerin tolerans düzeylerinin farklılaştığı belirlenmiştir. türk üniversite öğrencilerinin tolerans düzeyleri Amerikan öğrencilerin tolerans düzeylerinden daha düşüktür ve bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Öte yandan, öğrencilerin tolerans düzeylerinin medeni duruma göre farklılaşmadığı saptanmıştır. Ayrıca kültür ve medeni durum birlikte üniversite öğrencilerinin tolerans düzeyleri üzerinde ortak etkisi saptanamamıştır."
Sonuçların Raporlanması
Varyans Kaynağı
|
Karelerin Toplamı
|
Sd
|
Karelerin ortalaması
|
F
|
Anlamlılık düzeyi
|
Kültür
|
155085,378
|
2
|
77542,68
|
6,269
|
,002
|
Medeni durum
|
11575,915
|
2
|
5787,96
|
,468
|
,670
|
Kültür*Medeni durum
|
632,309
|
4
|
158,07
|
,013
|
,980
|
Hata
|
8423767,771
|
681
|
12369,70
|
||
Toplam
|
157102144,0
|
690
|
Not: Yukarıdaki tablo APA 6 stiline göre hazırlanmıştır. Bu tablonun Word haline ulaşmak için tıklayınız.
Kaynakça
Kaynakça
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde
SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS
çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma
deseni. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Howell, D. C. (2016). Fundamental
statistics for the behavioral sciences. Boston: Nelson Education.
Huck, S. W. (2012). Reading
statistics and research. New York, NY: Pearson.
Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok
değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.