Tekrarlı Ölçümler Tek Yönlü ANOVA (Repeated
measures one way ANOVA)
Zorluk Derecesi J
Bu bölümde neler var?
1. Bölüm: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü Varyans Analizi nedir?2. Bölüm: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü Varyans Analizi Kullanım Alanları
3. Bölüm: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü Varyans Analizinin Faydaları
4. Bölüm: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü Varyans Analizinin Varsayımları
5. Bölüm: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü Varyans Analizinin Hipotez Testleri
6. Bölüm: Çoklu Karşılaştırma Testleri (Post-Hoc)
7. Bölüm: Etki Büyüklüğünün Hesaplanması
8. Bölüm: Tekrarlı ölçümlerde Tek Yönlü Varyans Analizi Amaç Cümlesi
9. Bölüm: Kaynakça
Bağımlı
örneklemler t-testinin bir uzantısı olarak görülebilen tekrarlı ölçümler tek
yönlü ANOVA da bir faktörün düzeylerinin bağımlı değişken ortalamalarının
farklı olup olmadığı incelenir. İkiden fazla kategoriye sahip olan bağımsız
değişken farklı zaman veya durumlarda toplanan bağımlı değişken ortalamaları F
istatistiği ile karşılaştırılır (Alpar, 2016, s. 351; Özdamar, 2013, s. 327).
Parametrik bir test olan tekrarlı ölçümler tek yönlü varyans analizi için
parametrik testlere ait olan varsayımlarının sağlanması gerekmektedir. Tek bir değişken üzerinden tekrarlı
ölçümlerin alındığı bu tip desenlere gözlemler arası /tekrarlı
ölçümler(within-subject design /repeated measures) şeklinde isimlendirilir.
1.
Tekrarlı
ölçümlü deneysel çalışmalarda kullanılabilir (Büyüköztürk, 2015, s. 72).
Örneğin, bir stres azaltma programının öğrenciler üzerindeki etkisi incelenmek
istendiğinde ön-test, son-test ve izleme ölçümleri yapıldığında bu 3 farklı
zaman ölçümlerinin ortalamaları arasında fark olup olmadığı tekrarlı ölçümler
tek yönlü ANOVA ile analiz edilebilir.
2. Zaman serileri
gibi doğal gelişim sürecinde bir değişkenin incelenmesi durumunda tekrarlı
ölçümler tek yönlü ANOVA uygulanabilir.
3.
Klinik
araştırmalarında ilaçların etkisinin incelendiği, eğitim araştırmalarında ise
öğretim yönteminin başarıya etkisinin merak konusu olduğu durumlarda
kullanılabilir.
Bağımsız
örneklemler ANOVA desenine nazaran daha az örneklem büyüklüğü ile istenen
sonuçlara ulaşma imkânı olabilmektedir (Thompson, 2008, s. 380). Özellikle
küçük örneklemlerde ve uç değerlerin bulunduğu çalışmalarda bu kısıtlamaların
etkisinin azalmasına olanak sağlamaktadır. Aşırı değerler gösteren bireylerden
tek bir ölçüm alındığı durumlarda bu kişilerden kaynaklı hata terimleri
artmaktadır. Ancak, aşırı gözlemlerden alınan ölçümler tekrarlandığında
kişilerden kaynaklı varyasyon hesaplanabilmekte ve hata terimini düşürerek daha
güçlü bir test sonucunun çıkmasına sebep olmaktadır (Howell, 2008, s. 452).
Uyarı:
Tekrarlı ölçümler varyans analizinin avantajlarının yanında bazı dezavantajları
da bulunmaktadır. Özellikle deneysel çalışmalarda taşıma (carry over) ve
sıralama (order) etkisinden bahsetmek mümkündür. Bireylere uygulanan birinci
denemenin sonraki denemelerin sonuçlarını etkileme ihtimali doğmaktadır
(Howell, 2008, s. 452). Bu durumlarda, latin-kare gibi denkleştirilmiş desenler
kullanarak taşıma ve sıralama etkilerinden kurtulmak mümkündür.
·
Bağımlı
değişken sürekli olmalıdır yani eşit aralıklı veya oranlı olarak
ölçümlenmelidir (Büyüköztürk, 2015, s. 71).
·
Bir birey için
hesaplanan bağımsız değişkenin düzeyleri arasındaki fark değeri başka birey
için hesaplanan fark değeriyle ilişkisiz olmalıdır (Büyüköztürk, 2015, s. 71).
·
Gruplardaki
bağımlı değişken değerleri normal dağılım göstermelidir (Howell, 2008, s. 451).
·
Küresellik
(Test of sphericity) şartı sağlanmalıdır (Güriş ve Astar, 2015, s. 228).
Tekrarlı ölçümlerde varyans ve kovaryans homojenliği ile ilgili olan bu
varsayım için bir gruptaki iki farklı zamandaki ölçümler arasındaki farkın başka
iki ölçüm arasındaki puan farkına benzer (eşteş) olmalıdır (Akbulut, 2010, s. 134).
Mauchly’s test of sphericity ile bu varsayım test edilir (Huck, 2008, s. 364).
Bu test sonucunda p değeri 0,05’ten büyük bulunduğunda küresellik (sphericity)
şartı sağlanmış olur. Tam tersi durumda, Tip I hata yükseleceğinden ve F değeri
artacağından dolayı Greenhouse-geisser ve Huynh-Feldt gibi düzeltme değerine
bakılarak karar verilir (Akbulut, 2010, s. 134; Alpar, 2016, s. 352).
“İkiden
fazla tekrarlı ölçümün varyansları karşılaştırıldığından ve zamana göre ölçüm
değişimlerin etkisi olduğundan varyanslar artmakta ve karşılaştırılması durumda
varyans değerlerinin düzlemde küresel bir şekil içerisinde yer aldığı
düşünülmektedir. Bu nedenle en az üç varyans ölçümü ve zaman değişimleri etkisi
ele alındığında varyanslardan biri çok yüksek olduğunda düzlemdeki bu şeklin
dışına çıkacak ve varsayım sağlanamayacaktır.” (Güriş ve Astar, 2015, s. 228).
Yukarıda bahsedilen
varsayımların sağlanamadığı durumlarda Friedman testi seçeneği tercih
edilmelidir (Alpar, 2016, s. 352).
H0: µ1
= µ2= µ3 (3 farklı
zamandan elde edilen puan ortalamaları arasında anlamlı fark yoktur)
H1: µ1
≠ µ2≠ µ3 (3 farklı
zamandan elde edilen puan ortalamalarından en az ikisi arasında anlamlı fark
vardır)
Anlamlılık seviyesinin belirlenmesi
Anlamlılık seviyesi diğer
hipotez testlerinde olduğu gibi 0,05 ve 0,01 gibi değerler seçilebilir.
F testi istatistiğinin hesaplanması
Genel kareler toplamı =
Gruplar arası kareler toplamı + Gözlemler arası kareler toplamı + hata kareler
toplamı
Burada;
Gruplar arası kareler
toplamı; bireylerin farklılıklarından kaynaklanan kareler toplamını,
Gözlemler arası kareler
toplamı; bağımsız değişkenin düzeyleri olan farklı zaman ölçümlerinden
kaynaklanan kareler toplamını,
Hata kareler toplamı ise
bireyler ile farklı ölçümlerin etkileşiminin yol açtığı kareler toplamını
temsil etmektedir (Büyüköztürk, 2015, s. 71).
Sonrasında serbestlik
dereceleri yardımıyla kareler ortalamaları bulunur.
F-oranı ise Gruplar arası kareler
ortalamasının hata kareler ortalamasına bölünmesiyle hesaplanır (Alpar, 2016, s.
355).
Varyansın
Kaynağı
|
Kareler toplamı
|
Serbestlik derecesi
|
Kareler Ortalaması
|
F-oranı
|
p-değeri
|
Gruplar arası
|
GAKT
|
k-1
|
GAKO
|
GÖKO/HKO
|
|
Gruplar içi
|
|||||
Ölçüm
|
GÖKT
|
n-1
|
GÖKO
|
||
Hata
|
HKT
|
(n-1)x(k-1)
|
HKO
|
||
Toplam
|
GKT
|
n x (k-1)
|
Not: k, grup sayısı; n, gözlem sayısı
İstatistiksel karar
Tekrarlı ölçümlerde tek
yönlü ANOVA sonuçlarından F-değeri F tablo değerinden büyük çıkarsa yani p
değeri 0,05’ten küçük çıkar yokluk hipotezi reddedilir ve farklı ölçümlerin
ortalama değerleri birbirinden anlamlı düzeyde farklıdır sonucuna ulaşılır.
Farklılığın
ortaya çıkması sonrasında hangi ölçümler arasında fark olduğunu tespit etmek amacıyla
post-hoc (çoklu karşılaştırma ) testleri uygulanır (Büyüköztürk, 2015, s. 73).
En çok tercih edilen çoklu karşılaştırma testleri arasında Bonferroni ve Tukey
HSD yöntemleri bulunmaktadır (Alpar, 2016, s. 357). SPSS bu karşılaştırmalar
için yalnızca LSD, Bonferroni ve Sidak yöntemlerini önermektedir. Jamovi
programı ise Tukey, Scheffe, Bonferroni ve Holm tekniklerinin hesaplanmasına
imkân tanımaktadır. Minitab istatistik programın da Tukey, Bonferroni ve Sidak
seçenekleri karşılaştırma yapmak için karşımıza çıkmaktadır. İstatistik kitaplarında genel olarak
Bonferroni yöntemi kullanılmakla beraber herhangi bir dayanak gösterilmemiştir
(Akbulut, 2010, s. 135; Büyüköztürk, 2015, s. 75; Güriş ve Astar, 2015, s. 231; Özdamar,
2013, s. 335).
Eta-kare ve kısmi eta-kare
yöntemleriyle tekrarlı ölçümlerde tek yönlü ANOVA analizinin etki büyüklüğü
hesaplanabilir (Alpar, 2016, s. 359).
Eta-kare = GAKT / GAKT +
HKT
d = Xfark1- Xfark2
/ s fark1: 1. Ölçüm – 2. Ölçüm fark2: 2. Ölçüm – 3. Ölçüm
Yöntem
|
Küçük etki
|
Orta etki
|
Büyük etki
|
Cohen’s d
|
.20
|
.50
|
.80
|
Eta-kare
|
.01
|
.06
|
.14
|
Omega-kare
|
.01
|
.06
|
.14
|
Cohen’s f
|
.10
|
.25
|
.40
|
7.
sınıf deney grubu öğrencilerinin fen bilimine karşı ilgi ön test, son test ve
kalıcılık testi toplam puanları farklılaşmakta mıdır? (Bozdoğan ve Yalçın,
2006, s. 104)
Bağımlı
değişken: 7. sınıf deney grubu öğrencilerinin fen bilimine karşı ilgi düzeyleri
Bağımsız/
grup değişken: öntest, sontest ve kalıcılık testi
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde
SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS
çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Bozdoğan, A. E., & Yalçın, N. (2006). Bilim
merkezlerinin ilköğretim öğrencilerinin fene karşı ilgi düzeylerinin
değişmesine ve akademik başarılarına etkisi: Enerji parkı. Ege Eğitim
Dergisi, 7(2), 95-114.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma
deseni. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Güriş, S., & Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik.
İstanbul: Der Yayınları.
Howell, D. C. (2016). Fundamental
statistics for the behavioral sciences. Boston: Nelson Education.
Huck, S. W. (2012). Reading
statistics and research. New York, NY: Pearson.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar
ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB. Eskişehir: Nisan Kitapevi.
Thompson, B. (2008). Foundations of
behavioral statistics: An insight-based approach. New York, NY: Guilford
Press.