Spearman Sıra Farkları Korelasyonu

Bu bölümde neler var?

İlişkileri araştırılan değişkenlerin sürekli oldukları ancak normal dağılım göstermediği durumlarda veya değişkenlerin sıralı (ordinal) ölçeğe sahip olduğu durumlarda iki değişken arasındaki ilişki Spearman sıra korelasyonu yöntemi ile ortaya çıkartılabilir (Güriş ve Astar, 2015, s. 292; Howell, 2008, s. 183; Kalaycı, 2010, s. 117; Kilmen, 2015, s. 99). Pearson Korelasyon katsayısının parametrik olmayan versiyonu olarak da düşünülebilir (Field, 2009, s. 179-180; Kalaycı, 2010, s. 117) ve Pearson korelasyonundan farklı olarak ham puanları değil sıra sayılarını kullanarak hesaplama yapılmaktadır (Alpar, 2016, s. 431; Howell, 2008, s. 183). Sıralamalı veriler için kullanılan tek korelasyon katsayısı olmamasına rağmen en çok kullanılanı ve en basit olanıdır (Howell, 2008, s. 183).  Spearman korelasyon analizinin varsayımları arasında iki değişkenin doğrusal bir ilişki olma şartı yoktur (Kilmen, 2015, s. 99). Bu sebepten, Spearman korelasyon katsayısı doğrusallıktan hafif sapma durumlarının olduğu monotonik ilişkiler için de tercih edilebilir (Alpar, 2016, s 431; Howell, 2008, s 184). Monotonik ilişki doğrusal olmayan ve sürekli artan veya azalan bir eğri ile temsil edilebilir (Howell, 2008, s. 184). Monotonik ilişkiler hakkında daha ayrıntılı bilgi için tıklayınız. Spearman korelasyon katsayısı ρs (rs) ile ifade edilir. Spearman Sıra korelasyonu katsayısı Pearson katsayısı gibi değerlendirilir. -1 ile +1 arasında yer alan bu katsayı 0 değerini aldığında iki değişken arasında bir ilişki olmadığını gösterir (Kalaycı, 2010, s. 117).

Örnek: Bir Fen bilgisi öğretmeni 7. Sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi test etmek istiyor. Ancak varsayım testlerini yaptığında değişkenlerin normal dağılmadığını tespit etmiştir. Bu durumda Spearman katsayısını hesaplaması gerekmektedir.
Veri setine ulaşmak için tıklayınız.


Pearson korelasyon katsayısı gibi Spearman katsayısının anlamlılığı da SPSS gibi paket programlar yardımıyla test edilebilir  (Güriş ve Astar, 2015, s. 294). SPSS programındaki Analyze sekmesine gelindiğinde açılan listeden Correlate kısmına gelinir. Yan tarafında açılan pencereden Bivariate tercih edilir. İlişkisi incelenmek istenen değişkenler sol kutudan sağ kutuya atıldıktan sonra correlation coefficient bölmesindeki Spearman seçeneği tıklanır. Sonrasında OK tuşuna basılarak korelasyon katsayısı elde edilir. 





Sonuçların Yorumlanması

Spearman korelasyon katsayısı -0,64 bulunmuştur. Sonuç olarak, 7. Sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasında negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin öğrenme stilleri arttıkça akademik başarıları azalmaktadır sonucu çıkartılabilir.

Sonuçların Raporlanması

Tablo A
Öğrencilerin Öğrenme Stilleri ve Akademik Başarıları Arasındaki Korelasyon Matrisi
Değişkenler
1
2
1.      Öğrenme stilleri
-
-0,64*
2.      Akademik başarı
-0,64*
-
Not. *p<,05.


Not: Yukarıdaki tablo APA 6 stiline göre hazırlanmıştır. Bu tablonun word haline ulaşmak için tıklayınız.

Kaynakça
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.
Güriş, S., & Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik. İstanbul: Der Yayınları.
Howell, D. C. (2008). Fundamental statistics for the behavioral sciences. Boston: Nelson Education.
Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Ankara: Edge Akademi.


Bu metine atıfta bulunmak için: Karakaya Özyer, K. (2019). Spearman Korelasyon Katsayısı [Blog]. Retrieved 24 June 2022, from https://nicelanalizlericindesteksistemi.blogspot.com/.