Kendall’s tau-b Korelasyon Katsayısı






Değişkenlerdeki verilerin normallik varsayımını sağlamadığı veya sıralama düzeyinde verilerin olduğu durumlarda Kendall’s tau katsayısına başvurulur (Kilmen, 2015, s. 104). Spearman sıra farkları korelasyonuna benzer şekilde Pearson katsayısının parametrik olmayan versiyonu olarak tanınmaktadır ve küçük örneklem gruplarında daha çok tercih edilmektedir (Field, 2009, s. 181). Howell’a göre Kendall’s tau değeri Spearman katsayısına göre daha doğru sonuçlar göstermektedir (Aktaran; Field, 2009, s. 181). Özellikle tekrar eden puanların olduğu durumlarda Spearman korelasyon katsayısı yanıltıcı sonuçlar çıkardığı için Kendall’s tau katsayısı tercih edilmelidir (Akbulut, 2010, s. 53-54). Bu katsayı τ ile gösterilir.

Kendall’s tau b katsayısına ait varsayımlar: İlişkisi araştırılacak olan değişken sayısı 2’dir. Değişkenlerden en az biri normal dağılım sağlamıyor veya sıralama ölçeği ile toplanmış verilerden elde edilmiştir. Veriler içinde tekrar eden değer sayısı fazladır (Kilmen, 2015, s. 105).

Örnek: Bir Fen bilgisi öğretmeni 7. Sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi test etmek istiyor. Ancak varsayım testlerini yaptığında değişkenlerin normal dağılmadığını tespit etmiştir. Bu durumda Kendal tau katsayısını hesaplaması gerekmektedir.
Veri setine ulaşmak için tıklayınız.

SPSS Uygulaması
Kendall’s tau b korelasyon katsayısını elde etmek için diğer korelasyon katsayılarından farklı olarak Analyze sekmesindeki Descriptive seçeneği tercih edilir. Açılan pencereden CrossTabs tıklandıktan sonra karşımıza çıkan kısımdan sol sütundaki değişkenler sağ kutuya atılır. Statistics sekmesine basıldığında ise Ordinal kısmında Kendall’s tau b korelasyon katsayısı seçilerek Continue ve OK butonlarına tıklanır.

Sonuçların Yorumlanması
Bu araştırmada öğrencilerin öğrenme stillleri ile akademik başarıları arasıdanki ilişki incelenmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasında orta düzeyde negatif bir ilişki tespit edilmiştir (τ = -,64, p < ,05). 

Sonuçların Raporlanması

Tablo A
Öğrencilerin Öğrenme Stilleri ve Akademik Başarıları Arasındaki Kendal tau İlişki Katsayısı
Değişkenler
1
2
1.      Öğrenme stilleri
-
-,64*
2.      Akademik başarı
-,64*
-
Not. *p<,05.

Kaynakça
Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.
Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistikAnkara: Edge Akademi.