Değişkenlerdeki verilerin normallik varsayımını
sağlamadığı veya sıralama düzeyinde verilerin olduğu durumlarda Kendall’s tau
katsayısına başvurulur (Kilmen, 2015, s. 104). Spearman sıra farkları
korelasyonuna benzer şekilde Pearson katsayısının parametrik olmayan versiyonu
olarak tanınmaktadır ve küçük örneklem gruplarında daha çok tercih edilmektedir
(Field, 2009, s. 181). Howell’a göre Kendall’s tau değeri Spearman katsayısına
göre daha doğru sonuçlar göstermektedir (Aktaran; Field, 2009, s. 181).
Özellikle tekrar eden puanların olduğu durumlarda Spearman korelasyon katsayısı
yanıltıcı sonuçlar çıkardığı için Kendall’s tau katsayısı tercih edilmelidir
(Akbulut, 2010, s. 53-54). Bu katsayı τ ile gösterilir.
Kendall’s
tau b katsayısına ait varsayımlar:
İlişkisi araştırılacak olan değişken sayısı 2’dir. Değişkenlerden en az biri
normal dağılım sağlamıyor veya sıralama ölçeği ile toplanmış verilerden elde
edilmiştir. Veriler içinde tekrar eden değer sayısı fazladır (Kilmen, 2015, s. 105).
Örnek: Bir Fen bilgisi öğretmeni 7. Sınıf öğrencilerinin
öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi test etmek
istiyor. Ancak varsayım testlerini yaptığında değişkenlerin normal
dağılmadığını tespit etmiştir. Bu durumda Kendal tau katsayısını hesaplaması
gerekmektedir.
Veri setine ulaşmak için tıklayınız.
Kendall’s
tau b korelasyon katsayısını elde etmek için diğer korelasyon katsayılarından
farklı olarak Analyze sekmesindeki Descriptive seçeneği tercih edilir.
Açılan pencereden CrossTabs tıklandıktan
sonra karşımıza çıkan kısımdan sol sütundaki değişkenler sağ kutuya atılır. Statistics sekmesine basıldığında ise Ordinal kısmında Kendall’s tau b korelasyon katsayısı seçilerek Continue ve OK
butonlarına tıklanır.
Sonuçların Yorumlanması
Bu araştırmada öğrencilerin öğrenme stillleri ile akademik başarıları arasıdanki ilişki incelenmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasında orta düzeyde negatif bir ilişki tespit edilmiştir (τ = -,64, p < ,05).
Sonuçların Yorumlanması
Bu araştırmada öğrencilerin öğrenme stillleri ile akademik başarıları arasıdanki ilişki incelenmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasında orta düzeyde negatif bir ilişki tespit edilmiştir (τ = -,64, p < ,05).
Sonuçların Raporlanması
Tablo A
Öğrencilerin Öğrenme Stilleri ve Akademik Başarıları
Arasındaki Kendal tau İlişki Katsayısı
Değişkenler
|
1
|
2
|
1.
Öğrenme
stilleri
|
-
|
-,64*
|
2.
Akademik
başarı
|
-,64*
|
-
|
Not. *p<,05.
Akbulut, Y.
(2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatiksel
analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
Field, A.
(2009). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.
Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı
istatistik. Ankara: Edge
Akademi.