Merkezi Eğilim Ölçüleri (Ortalamalar)
Zorluk Derecesi 😊😊😊😊
Bu bölümde neler bulabilirsin?
Bir
dağılımdaki verilerin etrafında toplandığı değerlerdir. Verilerin
düzenlenmesiyle elde edilen veri setinin tamamını temsil edecek tek bir referans
değeri merkezi eğilim ölçüsü olarak tanımlanabilir (Alpar, 2016, s. 83;
Thompson, 2008, s. 36). Genel manada, “ortayı” temsil ederler. Verilerin
aralıklı ve oransal ölçekli veri toplama araçları vasıtasıyla toplanması
önemlidir (Özdamar, 2013, s. 176). Ancak Likert tipi ölçeklerde geçerlilik ve
güvenirlik çalışmaları yapıldığı takdirde merkezi eğilim ölçüleri hesaplanabilir
(Özdamar, 2013, s. 176). Bu ölçüler
aşırı değerlerden etkilenip etkilenmeme kriterine göre iki gruba ayrılabilir:
hassas ve hassas olmayan merkezi eğilim ölçüleridir. Veri setinde aşırı
değerler olduğunda kullanılamayan ölçüler hassas ölçüler olarak adlandırılır. Aritmetik,
harmonik ve geometrik ortalama bu hassas merkezi eğilim ölçüleri arasındadır
(Güriş ve Astar, 2015, s. 43). Hassas olmayan ölçüler ise veri setindeki aşırı
(uç) değerler olduğunda kullanılabilen merkezi eğilim ölçüleridir. Bu
kategorinin en önemli temsilcileri ise tepe değer ve ortancadır.
Ortalamaları hesaplamak neden önemlidir?
Sosyal bilimlerde araştırma yaparken araştırmacılar ellerindeki problemi çözebilmek için oldukça fazla miktarda veri toplama ihtiyacı duyarlar. Genellikle toplanan bu ham veriler büyük bir yığında farksız değildir. Anlamlandırılması zor olan bu ham verileri daha anlaşılabilir ve ifade edilebilir hale getirebilmek için istatistikçiler bazı formüller veya yollar ortaya koymuşlardır (Runyon ve Haber, 1980, s. 8-9). Bunlardan bazıları grafik çizme, sıklık hesaplama ve ortalamaların hesaplanmasıdır. Frekans ve yüzde hesaplamalarında olduğu gibi merkezi eğilim ölçülerini rapor etmek bize çalışmamızdaki bireylerin genel eğilimlerini gösterir. Bu sayede okuyucular örneklem profillerine dair yüzeysel bilgiler elde edebilmektedir. Örneğin, örneklem grubunun yaş ortalamasının 25,3 olarak bulunması çalışmanın genç yetişkinler üzerinde yapıldığına dair bilgiler verebilmektedir. Ek olarak, değişkenlere ait ortalamalar da okuyucuya araştırılmak istenen değişkenlerin örneklemdeki temsili değerini ifade eder. Böylece örneklemdeki değişken değerlerinin hangi noktada toplandığı gözlemlenmiş olur. Ölçekle veri toplanan araştırmalarda ölçeğin alt boyutlarına ait olan ortalama değerleri vermek bireylerin eğilimleri hakkında bilgi verebilmektedir. Örneğin, okul yöneticilerinin sosyal-duygusal eğitim liderliği becerileri ve algı yönetimi kullanım düzeylerinin incelendiği araştırmada ortalama ve standart sapma değerleri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Uylas, 2017, s. 107). Bu tablo verilerine göre ölçeklerin alt boyutlarına verilen cevaplar birbirinden çok farklılaşmamaktadır. Ancak bu farkların istatistiksel anlamlılığına dair konuşmak için yeterli bilgi yoktur.
Sosyal bilimlerde araştırma yaparken araştırmacılar ellerindeki problemi çözebilmek için oldukça fazla miktarda veri toplama ihtiyacı duyarlar. Genellikle toplanan bu ham veriler büyük bir yığında farksız değildir. Anlamlandırılması zor olan bu ham verileri daha anlaşılabilir ve ifade edilebilir hale getirebilmek için istatistikçiler bazı formüller veya yollar ortaya koymuşlardır (Runyon ve Haber, 1980, s. 8-9). Bunlardan bazıları grafik çizme, sıklık hesaplama ve ortalamaların hesaplanmasıdır. Frekans ve yüzde hesaplamalarında olduğu gibi merkezi eğilim ölçülerini rapor etmek bize çalışmamızdaki bireylerin genel eğilimlerini gösterir. Bu sayede okuyucular örneklem profillerine dair yüzeysel bilgiler elde edebilmektedir. Örneğin, örneklem grubunun yaş ortalamasının 25,3 olarak bulunması çalışmanın genç yetişkinler üzerinde yapıldığına dair bilgiler verebilmektedir. Ek olarak, değişkenlere ait ortalamalar da okuyucuya araştırılmak istenen değişkenlerin örneklemdeki temsili değerini ifade eder. Böylece örneklemdeki değişken değerlerinin hangi noktada toplandığı gözlemlenmiş olur. Ölçekle veri toplanan araştırmalarda ölçeğin alt boyutlarına ait olan ortalama değerleri vermek bireylerin eğilimleri hakkında bilgi verebilmektedir. Örneğin, okul yöneticilerinin sosyal-duygusal eğitim liderliği becerileri ve algı yönetimi kullanım düzeylerinin incelendiği araştırmada ortalama ve standart sapma değerleri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Uylas, 2017, s. 107). Bu tablo verilerine göre ölçeklerin alt boyutlarına verilen cevaplar birbirinden çok farklılaşmamaktadır. Ancak bu farkların istatistiksel anlamlılığına dair konuşmak için yeterli bilgi yoktur.
Tablo
Ölçekler ve
Alt Boyutlar
|
N
|
Ortalama
|
Ss
|
Mevcut
Algının Belirlenmesi
|
563
|
3,77
|
0,97
|
İzlenim
Oluşturma ve Etkileme
|
563
|
3,75
|
0,94
|
Algı
Oluşturma ve Algıyı Yönlendirme
|
563
|
3,73
|
0,86
|
Yönetici
Algı Yönetimi Toplam
|
563
|
3,75
|
0,85
|
Sosyal-Duygusal
Eğitim Liderliği Toplam
|
563
|
3,88
|
0,95
|
Özellikle deneysel çalışmalarda deney ve kontrol grupları arasındaki farkların anlamlı olup olmadığını test etmeden önce ortalamalar hesaplanarak genel manada bir gösterim yapılabilir. Örnek olarak, sosyal bilgiler dersinin başarısını artırmak amacıyla yapılmış olan kontrol-deney gruplu öntest -sontest deneysel çalışmalarda bu iki grubun son test puanlarına ait ortalama puanları aşağıdaki gibidir (Ozan, 2017, s. 148). Bu tablodan deney grubu ortalamasının (hem standart ortalama hem de düzeltilmiş ortalama) kontrol grubu ortalamasından fazla olduğu gözlemlenmektedir. Bu ortalamalara bakarak deney grubunun sosyal bilgiler dersinde daha başarılı olduğu söylenebilmektedir. Ancak daha önce de belirtildiği gibi ortalamalar genel eğilimleri gösterir ve ayrıntılara dair bilgi vermezler. Bu sebepten ortalamalara bakarak yorum yapmakta dikkatli olunmalıdır.
Kaynakça
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
Güriş, S., & Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik.
İstanbul: Der Yayınları.
Haber, A., & Runyon, R. (1980). General statistics. Boston, MA: Addison-Wesley.
Özdamar, K. (2013). Paket programlar
ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB. Eskişehir: Nisan Kitapevi.
Thompson, B. (2008). Foundations of
behavioral statistics: An insight-based approach. New York, NY: Guilford
Press.
Uylas, S. D. (2017). Okul yöneticilerinin sosyal-duygusal eğitim liderliği ve algı
yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Abant İzzet
Baysal Üniversitesi, Bolu.