Dağılım ölçüleri
Bu bölümde neler bulabilirsin?
1. Bölüm: Varsayımlar
2. Bölüm: Değişim ölçüleri neden önemlidir?
3. Bölüm: Değişim ölçüleri çeşitleri
4. Bölüm: Kaynakça
2. Bölüm: Değişim ölçüleri neden önemlidir?
3. Bölüm: Değişim ölçüleri çeşitleri
4. Bölüm: Kaynakça
Merkezi
eğilim ölçüleri bir veri seti için önemli bilgiler taşımaktadır. Ancak bu
bilgileri dağılımı betimlemek için yeterli değildir (Muijs, 2004, s. 99 ).
Değişim ölçüleri bir verideki değerlerin birbirinden ve ortalamadan
farklılıklarını gösterir (Alpar, 2016, s. 95). Özel olarak, dağılım
istatistikleri iki amaç için kullanılmaktadır. Bunlardan ilki, merkezi eğilim
ölçülerinin tüm veriyi temsil etme gücünün gösterilmesidir. İkinci olarak, veri
setindeki değerlerin dağılımları (farklılaşmaları) konusunu ortaya koymaktır
(Thompson, 2008, s. 53-54).
Bu
değişim ölçülerini hesaplayabilmek için en az sıralama ölçme düzeyinde verilere
sahip olmak gerekmektedir.
Sonuç
olarak, bir merkezi eğilim ölçüsü raporlanırken veya araştırmaya dâhil edilirken
muhakkak yanında veya parantez içinde dağılım ölçülerini (standart sapma,
varyans gibi) de belirtmek gerekmektedir (Thompson, 2008, s. 54).
Merkezi
eğilim ölçüleri bir veri kümesinin orta noktasını temsil ederken araştırmacı
verideki değerlerin ortalamalardan daha az ya da daha fazla olduğuna karar
verebilir (Runyon ve Haber, 1980, s. 91). Ancak bu farklılığın ne kadar olduğu
konusunda çok bir şey söyleyemez. Bu sebepten, standart sapma ve varyans gibi
değişim ölçüleri, araştırılmak istenen veri kümesi hakkında daha ayrıntılı ve
tam bilgi sahibi olmamızı sağlarlar. Örneğin 4 farklı dersten (A,B,C,D
sınavları) sınava giren iki öğrenciyi incelemek istiyoruz. Elimizde yalnızca
iki öğrenciye ait not ortalaması 60 ve 60 olarak bulunsun. 4 sınav ortalamaları
aynı olan iki öğrenci için ne söyleyebiliriz? Bu iki öğrencinin aynı düzeyde
“başarılı” olduğu çıkarımını yapmamız mümkün müdür? Ya da bu iki öğrenci için
orta düzeyde başarılı öğrenciler diyebilir miyiz? Farz edelim ki öğrencilerin
aldıkları notlar aşağıdaki tabloda verilmiş olsun.
Dersler | 1. Öğrenci | 2. Öğrenci |
---|---|---|
A | 100 | 65 |
B | 20 | 60 |
C | 90 | 55 |
D | 30 | 60 |
Aritmetik Ortalama | 60 | 60 |
Tablo
incelendiğinde ortada iki farklı öğrenci profili olduğu açıkça
gözlemlenmektedir. 1. Öğrenci iki dersten çok yüksek puanlar alırken B ve D
derslerinden oldukça başarısız olmuştur. Ancak burada belirtilmelidir ki tüm
derslerin sınav puanları 100 üzerinden hesaplanmış olduğunu varsayılmaktadır.
2. Öğrenci ise orta düzeyde bir öğrenci gibi görülmektedir ve aldığı puanlar
homojenlik göstermektedir. Açıkça görülüyor ki bir yığına dair yalnızca merkezi
eğilim ölçülerini yani ortalamalarını vermek araştırmacıları yanıltıcı sonuçlar
çıkarabilmektedir. Bu tarz bir araştırma planlayan kişiler değişim ölçülerini de yorumlayarak raporlaması gerekmektedir.
Dersler | 3. Öğrenci | 4. Öğrenci |
---|---|---|
A | 100 | 65 |
B | 20 | 60 |
C | 90 | 55 |
D | 30 | 60 |
Aritmetik Ortalama | 60 | 60 |
Standart Sapma | 40.82 | 4.08 |
Araştırmanızdaki verilerin birbirinden ve
ortalamadan ne kadar ayrıldıklarını tespit etmek için aşağıdakilerden hangisini
tercih edersiniz?
Alpar, R. (2016). Uygulamalı çok
değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay
Yayıncılık.
Muijs, D. (2004). Doing quantitative research in education with SPSS. Thousand Oaks,
CA: Sage.
Runyon, R., & Haber, A. (1980). General statistics. Boston, MA: Addison-Wesley.
Thompson, B. (2008). Foundations of
behavioral statistics: An insight-based approach.
New York, NY: Guilford
Press.